AHA-gate: Doctoraalloos typje werkt aan proefschrift

Martijn Meijering mmeijeri at XS4ALL.NL
Wed Oct 4 19:12:49 CEST 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Zeergeleerde Fluks, beste Marc!

> Wat nu te denken van al haar fabels over het schrijven van haar proef-
> schrift ? 'Doctorandus' betekent 'hij (zij) die doctor moet worden'.

Hij om precies te zijn ;-)

> Maar AHA blijkt geen doctorandus. Ze heeft niets te worden; ze *kan*
> haar proefschift helemaal niet schrijven. Ze is daartoe niet gekwali-
> ficeerd. Ze lult maar wat.

Oh oh oh, Marc toch, je maakt een elementaire logische blunder! Een
doctorandus is letterlijk iemand die doctor moet worden. Omte te beginnen
is dat voor verreweg de meeste doctorandi/dae helemaal nooit de bedoeling.
Het is dus een dwaze of op zijn minst verkeerd gebruikte term. Maar je
kunt het niet omkeren! Dat drs/dra A doctor dient te worden, wil nog niet
zeggen dat persoon B dat niet moet.

En over kwalificaties gesproken: strikt genomen is het dacht ik geen
vereiste om een drs-titel te hebben om te kunnen promoveren, als je maar
een deskundig proefschrift kunt schrijven.

> Mogelijk is er een universiteit zo gek om haar voor haar borderline-
> schrijfsels een eredoctoraat toe te kennen ?

Het zou me niet verbazen.

> Mogelijk past de Tweede Kamer de Wet aan opdat AHA kan promoveren ?

Gelukkig hebben we heel wat academische juristen op de lijst, er is vast
wel iemanbd die uitsluitsel kan geven of dat nodig is.

> Deze Kamer heeft bewezen tot dergelijke gekte in staat te zijn daar
> waar het om AHA gaat.

Democratie is het systeem dat er voor zorgt dat we geen betere regering
krijgen dan we verdienen...

Je gesjeesde correspondent,

Martijn