Effectief milieubeleid

Wed Oct 4 13:58:39 CEST 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Mark,

> Dat is hopelijk allemaal niet serieus Joris...

Nee, maar dat ligt toch wel in het verlengde van ook jouw redenatie dat
overlast een van de redenen is? Waarom bij roken daar wel beleid op en
bij andere vormen niet?

> Dat het binnen een jaar na invoering een tien procent daling van het
> aantal hartinfarcten zou inhouden vind ik eerlijk gezegd zeer
> verrassend. En dat die daling voor 90% bij passieve rokers is
> opgetreden vind ik al helemaal verrassend. Dat meeroken *zo*
> schadelijk is was mij niet bekend, maar goed ik heb dan ook weinig
> medische kennis...

Mmm tja, binnen een jaar is wel erg rap... Over de oorzaak
gevolg-kwestie zou ik nader in de methodologie moeten duiken van het
onderzoek.

> Persoonlijk was ik vooral voor een verbod omdat het zo enorm veel
> plezieriger is om een horecagelegenheid te bezoeken als die niet blauw
> staat van de rook, met alle nadelige effecten van dien (irritatie op
> de luchtwegen, koppijn, hardnekkige smerige geur in kleren en haren).

Waarom geen verplichte afzuiginstallaties? wat dat betreft zag ik niet
veel in die halfslachtige oplossing, we laten de markt zelf maaregelen
treffen. Die theorie is inmiddels toch wel achterhaald? Of zijn er
voorbeelden dat marktpartijen echt zelfstandig hun beleid hebben aangepast?

En ik ben ook wel wat opgeschoven in je richting Mark, naav je verhalen
over hoe het in het buitenland werkt.... Maar ik blijf er toch een beeje
een apart gevoel aan overhouden (al zou ik er persoonlijk goed mee om
kunnen gaan, met een verbod).

Wat is de volgende gewoonte die niet meer mag omdat het een smerige geur
heeft.... En waarom niet andere risico-gewoonten. Wat doen we met de
ziektes die de uitlaat met zich meebrengt. Ik meen dat in maastricht
veel meer mensen sneller doodgaan doodat ze aan een drukke weg wonen....

> En nu blijkt het dus ook nog direct doden onder het niet-rokende deel
> van de bevolking te schelen. En het langetermijnseffect zal zeer
> waarschijnlijk nog veel groter zijn.

Ja, er zijn heel veel dingen die schadelijk zijn waar we aan
blootgesteld worden door derden al heb je gelijk dat wellicht roken een
grote boosdoener is).....

> Velen zijn ook voor een rookverbod omdat daardoor het percentage
> rokers omlaag gaat en dat het daarom dus positieve algemene
> gezondheidseffecten heeft. Dat is voor mij geen argument. Als men
> bewust gezondheidsrisicos wil lopen vanwege een bepaald genot, dan
> moet men dat vooral in alle vrijheid kunnen doen....

Misschien in speciale rokerscafes? Ik ben het namelijk wel met je eens
dat meeroken beperkt moet worden. Maar de sfeer die ontstaat hier dat
iedereen alle anderen voor van alles verantwoordelijk houdt en dat alle
risico's die het leven met zich meebrengt aan een oorzaak gekoppelt moet
worden en uitgebannen vind ik minder. Ik reageer zelf ook door te wijzen
op weer gedrag van anderen die "mij" schaden, zo krijg je een soort
reactie op... Ik rook trouwens maar in bepaalde situaties, de kroeg is
er wel 1 van ....

> :-)

> Buiten loop je juist minder snel een virus op lijkt mij....

Het is buiten kouder en de roker is al minder gezond ...... Maar
wellicht heb je gelijk. Misschien is het wel een voordeel, je krijgt
toch een band met elkaar, als verstotene :-)

> Dat vindt jij serieus een nadeel???
Mijn mmmmm mmmmm mmmm Moest aangeven dat ik maar wat oplepelde.... Al
zijn deze financien vaak bij voorstanders wel een reden voor een
verbod... dat roken zovee zorgkosten met zich meebrengt.

Maar daar draait de hele discussie toch wel een beetje om? En maakt het
ook lastig..... Voor jou wogen alle voordelen van autoverkeer op tegen
alle doden..... Als ik het goed begreep.... Maar wat vind je dan van bv
auto kwijt als je de verkeersregels overtreed of zwaardere
boetes/straffen. Dit natuurlijk om het aantal doden te beperken...