Hetze?

Martijn Meijering mmeijeri at XS4ALL.NL
Mon Oct 2 20:09:47 CEST 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

> ??? Volgens wie dan?

Volgens mijn kleine persoontje.

> Waarom hebben we de EU opgericht?

Vanwege de vrede dacht ik. Waarom vraag je dat zo opeens?

> Kijk, Chirac heeft natuurlijk een punt, want waarom
>    niet gewoon erkennen? De Turken hebben behalve
> dit ook nog zeker 2 andere zaken lopen.

Dat doe ik toch ook? Ik vertrouw Chirac alleen voor geen cent. Ik verdenk
hem er alleen van dit te gebruiken als een stok om een hond mee te slaan.

> Nou nee, waarom denk jij aan 'vernedering'? En, is
> daar werkelijk sprake van? Of betreft het juist een
> houding/een cultuur die niet Europees is. De EU is
> juist in het leven geroepen om conflicten te
> voorkomen dan wel vreedzaam op te lossen. Erkenning
> ervan is dan wel een voorwaarde, lijkt me. Hoe wil
> je  anders een 'niet bestaand conflict' op gaan
> lossen? De Turken zullen blijven ontkennen dat het
> er is, toch?

Als het de bedoeling is om de Turken zover te krijgen dat ze de genocide
erkennen (een nobel streven), zou het wel eens niet de meest effectieve
manier kunnen zijn om dit op hoge toon te eisen. Als het de bedoeling is
de Turken op de kast te jagen en een excuus te hebben om ze niet toe te
laten tot de EU, en je dat toch al niet wou, dan lijkt me dit juist een
uitstekende manier.

> In welke volgorde?

Alledrie zo snel mogelijk, geen duidelijke volgorde, afgezien van het feit
dat ik weinig zin heb om problemen te importeren.

> Ook met stroopwafels? Maar als dat oud zeer nog zo
> gevoelig ligt hoe wil er ruimte zijn voor een
> onafhankelijk Koerdistan dat vier huidige grenzen
> overschrijdt?
>
> Ik deel -voor de verandering- je mening over een
> onafhankelijk Koerdistan. :)

Tja, ik vrees dat dat nog heel heel lang gaat duren. De olie onder de
grond zal waarschijnlijk eerst op moeten zijn, of door technologische
ontwikkelingen (kernfusie ofzo) niets meer waard. Erg onterecht, maar ik
heb  weinig hoop dat het anders zal gaan.

> Waarom voer je het dan op?

Omdat ik denk dat sommigen hierop aansturen. Mensen die een excuus willen
hebben om Turkije buiten de EU te houden, of politici die graag iets
willen zeggen dat goed zal vallen bij kiezers die het liefst alle niet
Westerse immigranten het land uit zouden zetten. En dat dan op een
ogenschijnlijk heel keurige manier. Maar goed ik kan dit niet bewijzen.

> Je hebt het nu over twee verschillende zaken, nl. de
>   burgers van een land en de verantwoordelijkheid
> van een land. Duitsland en ook Nederland zijn en
> blijven verantwoordelijk voor de wandaden door hen
> verricht. Anders valt er ook geen lering te trekken.

Daarmee ben ik het wel min of meer eens.

> Retoriek, Martijn. Chirac speelt niet in op
> onderbuikgevoelens maar eist erkennen van de wandaden.
>
> Geef hem eens ongelijk. Zijn land moest erkennen
> geen 'oorlogje' meer te zullen voeren met de buren,
> de Duitsers en die op hun beurt.
>
> Ik ben wel blij dat hij voor de vakbonsdsbelangen
> opkomt, overigens. :)

Jaja, dat verbaast me niks :-)

> Ja Kongo, het was zijn prive domein. En ik heb in
> mijn kinderlijke onschuld geloofd dat de heidenen
> daar bekeerd dienden te worden, en dat ik de paters
> en nonnen daarin kon/moest helpen. Daarmee zou ik
> zelfs in de 'Hemel' komen, beloofde men mij. De
> belofte aan maagden; ik was nog te jong, denk ik. Ik
> gruwel van het misbruik dat van mijn onschuld
> gemaakt is.

De paters en nonnen hebben het zelf misschien ook wel geloofd.

> Nee, niets op tegen, en ik ben verheugd dat je
> erkent dat er aan vakbondszijde onnodige
> slachtoffers gevallen zijn.

Huh?