Hetze?

Martijn Meijering mmeijeri at XS4ALL.NL
Sun Oct 1 16:25:38 CEST 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

> Welke twijfel, welke motieven? Wat is er mis met
> 'dit soort eisen'?

Twijfel of de werkelijke motieven zijn om in te spelen op xenofobie. De
eisen op zich zijn terecht. Althans, de Koerdische, Armeense en
Cypriotische kwestie moeten op rechtvaardige wijze opgelost worden. Of
eisen stellen de meest verstandige weg is, is een andere.

> En dat zou een Frans of Duits idee zijn, of motieven
> zelfs?

Chirac begon er laatst nog over. Ik las gisteren trouwens dat er in
Frankrijk nogal wat Armeniers wonen, dat zal ook meespelen. Bekendste
voorbeeld is misschien wel Charles Aznavour, die was ook bij een of andere
officiele happening in Armenie.

> Welke motief heb jij eigenlijk?

Een erg brede vraag, Henk. In dit concrete geval wil ik graag dat Turkije
zsm bij de EU komt en dat de drie genoemde genoemde kwesties opgelost
worden. Op de langere termijn zou ik graag een onafhankelijk Koerdistan
zien, wereldvrede, bergbeken, gevulde koeken etc.

> En hoezo, zouden ze zich 'moeten' vernederen bij het
> erkennen van de gebeurtenissen?

Mijn punt is nu juist dat dat helemaal niet hoeft. De Nederlander van nu
hoeft zich niet te schamen voor wandaden in voormalig Nederlands Indie, de
Duitser van nu niet voor wandaden van de Nazi's.

> Heel simpel, dat (vernederen) is het uberhaupt niet,
> het gaat om het erkennen van de misdaad. Dat als
> vernedering ervaren zou juist misplaats zijn.

Zeker. En het uitlokken van die misplaatste vernedering om Turkije buiten
de EU te houden, vakbondsbelangen te beschermen en op onderbuikgevoelens
in te spelen is dat ook.

> Ja, en daar lering uitgetrokken zonder zichzelf te
> vernederen.

Ik zag laatst nog een schokkende documentaire over de Belgische wandaden
in Kongo. De archieven zijn deels nog geheim, omdat ze te genant zijn voor
het Belgische koningshuis. En er staan nog steeds standbeelden van Leopold
in Belgie.

> Ja, en daar is de erkenning ook voor. Er (be)staat
> zelfs een slavernij monument (voor) in Amsterdam.

Heel juist.

> Goed idee. Welke misdaden gepleegd wachten nog op
> erkenning?

Behalve Kongo weet ik niet zo snel iets, maar gezien het koloniale
verleden denk ik dat er genoeg is. Maar is er iets op tegen om op
prominente plaatsen in de EU de slachtoffers van Europees kolonialisme en
imperialisme te herdenken?