Kandatenlijst: Verdemocratiseren !

Sun Oct 1 09:17:19 CEST 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Stel dat de leden van D66 de kandidaten voor de Kamer zouden kunnen kiezen
(iets dat ooit de bedoeling was) en niet de partij-hotemetoten aan wie we
de ondergang van D66 te danken hebben, hoe zou de kandidatenlijst er dan
uitzien ?

Wel, dat laat zich wel berekenen. Gegeven de puntentelling (die ik helaas
niet meer weet - ik vermoed voorkeur 1 = 30 punten en voorkeur 30 = 1 punt)
en gegeven een minimale correctie van 703 (het aantal stemmen op nummer 26)
maal het stemadvies en een maximale correctie van 1488 (het aantal stemmen
op nummer 25) maal het stemadvies, kan men twee verdemocratiseerde kandida-
tenlijsten berekenen. En die kan men dan weer vergelijken met de frauduleuze
lijst van nu.

Bij de minimale correctie worden de nummers 2-25 verdemocratiseerd en bij
de maximale correctie komt de laagste van het advies ook daadwerkelijk
onderaan (er vindt dus een maximale nivellering plaats). In beide gevallen
zullen de hoogsten op het advies in punten flink omlaag tuimelen terwijl
nummers 26-65 qua punten gelijk blijven - en dus relatief flink zullen
stijgen. Bij de maximale verdemocratisering zal de kandidatenlijst volkomen
anders zijn (nummer 2 van nu zal in dat geval slechts 200 stemmen meer
krijgen dan nummer 26), qua punten zal het effect echter dramatisch zijn
(ook binnen de eerste 10 van nu). Immers: hoe hoger men staat bij het stem-
advies, hoe harder zo'n democratiserende tik zal aankomen.

Maar ja, ik heb de puntentelling helaas niet meer...
Wie wel...?

Marc Fluks, Amsterdam