fatma=goed

Hein van Meeteren heinwvm at CHELLO.NL
Thu Nov 30 21:26:05 CET 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Bert Bakker wrote:

>'s Ochtends hoorden en lazen we over het overhaaste besluit van CDA en PvdA om
>hun Turkse kandidaten van de lijst te halen.

Naar mijn waarneming was het geen overhaast besluit, maar een besluit na
gewetensvolle afweging.

> Snel daarna, om 10.00 uur, hadden we (toch al) campagne-overleg. Ondertussen belde Fatma me dat ze werd belaagd
>door de media. Ik vroeg haar even te wachten met terugbellen tot na het
>campagne-overleg.
>Daar aangekomen bleek mijn verontwaardiging (belachelijk om een Nederlandse
>kandidaat vanwege haar Turkse roots extra door de wringer te halen) volledig
>te worden gedeeld door Alexander.

Daar zit dus de belangrijkste fout, een  inschattingsfout. Fatma is geen
puur Nederlandse kandidate, ze heeft een website in het nederlands ËN
het Turks, ze heeft twee paspoorten en onderhoudt banden met de Turkse
gemeenschap. Als kandidate van Turkse origine werd ze uiteraard benaderd
door de opers in de toen actuele kwestie over de Armeniers-genocide.
Niets door de wringer halen, gewoon je verantwoordelijkheid nemen.

>Mij wordt ook niet gevraagd hoe ik tegenover de politionele acties sta (waar n.b. zijn grootvader daadwerkelijk in
>betrokken was), zei hij.

Een onjuiste vergelijking. Het ging in het geheel niet om Fatma's
betrokkenheid, of dat van haar familie, bij de genocide. Het gaat om een
principieel standpunt ten aanzien van genocide. D66-ers vinden dat héél
moeilijk, een principieel standpunt innemen. Dat heeft ze al die kiezers
gekost.

>We waren het dus snel eens, hebben standpunt, weblog e.d. geformuleerd en de
>media daarmee gezocht.

Bewust de media gezocht met een standpunt waarmee je zeker kon zijn van
steun vanuit nationaloistische Turkse hoek. Het was dus een keuze.
Verwerpelijk, Bert, het spijt me.

>Dat was eind september. Aanvankelijk had niemand belangstelling Dat veranderde
>na ons congres op 7 oktober, waar zijn woorden (het geformuleerde standpunt)
>aandacht trokken.
>Vervolgens leidde een en ander zonder enige nadere bemoeienis tot een actie
>vanuit Turkse organisaties en media voor Fatma.

Logisch, jullie hadden de pers al gezocht en wisten DONDERS goed welk
effect dat zou hebben. Nee, deze zetel van Fatma stinkt van alle kanten.