felicitaties voor Fatma

Raimond de Tempe Raimond.de.Tempe at HCCNET.NL
Wed Nov 29 17:45:49 CET 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Ik heb hetzelfde gedaan: op Fatma gestemd. En menigeen in mijn leefwereld
heeft dit ook gedaan.

Het is nu eenmaal zo gelopen dat Bert er daardoor afvalt. Maar ik heb
begrepen dat hij toch al heeft getwijfeld of hij zou willen doorgaan. Hij
heeft Fatma trouwens goed verdedigd inzake die discussies over het begrip
genocide, en lijkt mij ook met deze uikomst - voor Fatma - niet ontevreden.
En als ik het goed begrepen heb, was er zonder die voorkeursstemmen geen
derde zetel binnengehaald.

Ik heb in de loop der jaren enkele malen met Fatma gesproken, en ik vond
haar een sympathieke en kundige indruk maken. Verder is het een grappige
coïncidentie dat zij leerling was op een middelbare school waarvan ik in die
jaren net bestuurslid was: de Roncalli S.G. in Bergen op Zoom, in de vroege
jaren 80 (ik ben tot 2000 bestuurslid geweest - plaatselijk bestuurslid,
want die school was er een binnen OMO-verband, het grote Brabantse
schoolbestuur).

Die hele discussie over de Armeense genocide lijkt mij een vrij nutteloze
opwinding. Eigenlijk is het storende element de houding van nu van de Turkse
regering. De stop op een vrije discussie moet er af - dan gaat die discussie
vanzelf wel verder. Aan de hand van berichten, o.a. in de NRC was wel te
zien dat de situatie complex was: er waren voldoende Armeniers die met hulp
van de Russen toen zelf ook een territorium wilden opeisen. En dat ging
evenmin zachtzinnig. Vergeet ook niet de reusachtige "ethnic cleansing"
tussen Grieken en Turken toen, tot en met 1923. Grieken woonden langs de
hele Zwarte Zee kust. En vele Turken woonden in het huidige Griekenland.
Vergelijkbare taferelen als later bij de vorming van Pakistan. Vele
honderduizenden tot miljoenen beroofd van alle eigendommen en verdreven naar
het nieuwe land. In dat kader is er sprake van een complexe situatie. En
overigens; eenmaal gestabiliseerd was het Osmaanse rijk een tolerante -
nogal pragmatisch bestuurd - veelvolkerenstaat. Met een welvarend bijna
joods geworden Saloniki (gevlucht uit het christelijke westen, vooral Spanje
en Portugal, na de Reconquista).

Vier keizerrijken gingen ten onder in en na 1918: Duitsland, Oostenrijk,
Rusland, het Osmaanse rijk. (En dat van China was al gevallen.)
Wat nu ge-eist mag worden van Turkije: 1) bereidheid tot discussie, en -
heel actueel - 2) erkenning van Cyprus (en het weghalen van het hek, de
scheiding daar). Ziedaar: het tweede punt is een EU-punt.
Laten wij ons niet opwinden over het al of niet schuiven met een definitie.

/raimond de tempe