felicitaties voor Fatma

Bart Meerdink bm_web at KPNPLANET.NL
Tue Nov 28 22:29:14 CET 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Henk van Lingen wrote:

> [...]
> geven van een fatsoenlijk antwoord als je wat gevraagd wordt. In plaats
> van zwijgen had Fatma de eerste dag dat het haar gevraagd werd ook
> iets kunnen zeggen als:
>
> "Het lijkt me niet dat de kwestie van enig belang is voor de vraag
> hoe Nederland na de verkiezingen ingericht moet worden. Maar natuurlijk
> is het kwalijk wat er toen in Turkije is gebeurd. Al waren die Armenen
> ook geen lievertjes, het gaat niet aan om een heel volk doelbewust over
> de kling te jagen. Als de VN dat genocide noemt, heb ik geen enkele

Het woord 'genocide' fungeert dus als een soort wachtwoord dat vertelt
of je in het progressieve of in het nationalistische Turkse kamp
thuishoort begrijp ik, en Fatma heeft volgens Hein van twee walletjes
willen eten (en met succes blijkbaar) door daar niet aan mee te doen.

"Krieg ist die bloße Fortsetzung der Politik mit anderen Mitteln" maar
bij de Armenen vs. de Turken is het ook andersom: politiek is een
voortzetting van oorlog met andere middelen. Een voortzetting die geen
einde kent.

Is het niet meedoen aan die polarisatie nu een teken van morele zwakte,
het 'goede' nalaten omwille van eigenbelang, of er juist sprake van een
superieur inzicht dat dit soort spelletjes nergens toe leidt behalve tot
permanente wederzijdse uitsluiting, vijandschap en non-communicatie?

Of misschien wel allebei tegelijk.

In ieder geval doe /ik/ er niet aan mee. 1915, notabene!

Bart