felicitaties voor Fatma

Mark Giebels mark.giebels at GMAIL.COM
Tue Nov 28 09:48:51 CET 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

On 11/28/06, Bart Meerdink <bm_web at kpnplanet.nl> wrote:

> Ik heb Fatma's campagne niet gevolgd. Ik lees wat zij op haar website
> schrijft ( http://www.fatmakoser-kaya.nl/commentaar.html ) en ik ben het
> daarmee eens. Als je betoogt dat dat standpunt van haar niet-D66 is
> overtuig je me daarmee dus ook absoluut niet. Nederlandse
> parlementariërs horen zich nuttig te maken voor de mensen die zij
> vertegenwoordigen (alle Nederlanders). Dat doen zij pertinent niet door
> hun tijd te verdoen aan de Armeense kwestie.

Bart, ik ben het op dit punt met je eens, met een kleine kanttekening,
ik heb me namelijk wel eerst een hele tijd moeten ergeren aan het feit
dat Fatma dagenlang niets wilde zeggen. Dat is een (D66) kamerlid
onwaardig. Hebben we hier op de lijst nog een discussie over gevoerd.
Maar goed, uiteindelijk kwam er wel een standpunt, wat strategisch
was, maar puur inhoudelijk wel enigszins verdedigbaar.

Maar dit staat volkomen los van wat ik hier al eerder zei en Hein ook
terecht beweert, en dat is dat die derde D66 zetel (voor Fatma)
afkomstig is van (nationailistische) Turkse Nederlanders die nul komma
nul affiniteit hebben met de reden van bestaan van D66. Dit zijn
stemmen op D66, maar geen D66 stemmen. Dat kun je partijstrategisch
prettig vinden, maar dat betekent nog niet dat je de realiteit onder
ogen moet zien dat er voor het D66 gedachtegoed (min dat standpunt
over de Armeense genocide) helaas maar twee zetels steun is bij de
bevolking.

Voor die enorme hoeveelheid stemmen voor Boris van der Ham heb ik dan
ook veel meer respect. Felicitaties aan hem, geweldig gedaan! Voor mij
is hij de nummer twee van D66 momenteel.

Groeten,
Mark Giebels