Balkenende: 'D66 moet nadenken over politieke stijl'

Mark Giebels mark.giebels at GMAIL.COM
Mon Nov 20 11:00:16 CET 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Ik geloof niet dat het aan de stijl ligt. Alhoewel hij wel gelijk
heeft dat de D66'ers die arrogant verkondigen dat D66'ers een 'betere
manier' van politiek bedrijven (en dat zijn er nogal wat), voortaan
maar wat stiller moeten worden. Men heeft zich gewoon in onmogelijke
posities gemanouvreerd. Ten eerste door in dit conservatieve kabinet
te gaan zitten en ten tweede door vooral in te zetten op het
binnenslepen van bestuurlijke vernieuwing, waarvoor bij de regenten in
Den-Haag gewoon geen (2/3de) meerderheid bestaat. Wellicht is het
beter in te zetten op het creeeren van een maatschappelijk draagvlak
en daar vervolgens politiek de vruchten van plukken, ipv zo snel
mogelijk zaken door te drukken. Iets meer zoals de SP optreden dus.

Overigens heeft D66 sowieso een electoraal probleem momenteel,
afgaande op de analyse van kieskompas:
http://www.trouw.nl/hetnieuws/nederland/article548415.ece/kieskompas_De_kloof_tussen_de_politiek_en_de_kiezer_is_niet_al_te_groot

De slechtste positie  (electoraal gezien) is rechts bovenaan, dwz
rechts economisch beleid en progressief beleid wat betreft de
immateriele zaken. Die combinatie spreekt maar heel weinig mensen aan.

Groeten,
Mark Giebels