Resultaat van ID-plicht + Electroshock gun voor politie in de VS

Bart Meerdink bm_web at KPNPLANET.NL
Sat Nov 18 11:04:13 CET 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

dirkie wrote:

> Bart,
>
> In de jaren 50 was er een reclame campagne om de
> politie meer populair te maken. De jingle die gebruikt
> werd begon met: De politie is je beste kameraad..
> Dat is ze niet was ze niet en is ze nooit geweest.
> De politie is van de staat om de orde, zoals de staat
> dat voorstaat, te handhaven.

Ik denk niet eens dat er een rationeel 'staatsbelang' aan het optreden
van de politie ten grondslag ligt. Het zijn ook maar mensen, en er
ontwikkelt zich een emotie over wat goed is en waar men de pest aan
heeft. Eén kraker die een bloembak naar beneden gooit betekent meteen
dat /alle/ krakers etters zijn, enz, enz. Zo groeit dat.

Voeg daarbij dat macht de 'bully' in mensen los maakt en het begin van
een analyse over het verschijnsel machtsmisbruik is er. Volgens mij
zouden de resultaten van een goed doortimmerde studie hiernaar (ik weet
niet of zo'n studie al gedaan is) verplichte kost moeten zijn voor alle
met macht belaste overheidsdienaren.

Bart