Van Mierlo op zoek naar het indeterminisme

Hein van Meeteren heinwvm at CHELLO.NL
Fri Nov 17 13:09:24 CET 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Dr. Marc-Alexander Fluks wrote:

>'Wat leren we als D66'ers van Van Mierlo ?' Het leuke van de film is dat
>wordt gesuggereerd dat deze vraag een oneigenlijke is: niet D66 leerde van
>Van Mierlo, maar Van Mierlo leerde van D66. Zonder D66 en het Handelsblad
>zou hij nooit degene zijn geworden die wij thans kennen. Wat mij betreft
>ging daar de film over. Over iemand die bezig is zichzelf te worden.

Een juist woord, M-A.
Elke imitatie van van Mierlo gaat mank aan échtheid. Alleen een écht
mens, een Mensch, zoals Van Mierlo aan het eind van zijn leven zelf ook
is geworden (olijvenplukken humaniseert de mens, wat prachtig!) kan in
de voetsporen van HAFMO treden. Niet een imitatie, niet een kloon, niet
een ambitieuze eendimensionale schaduw van zichzelf. In die zin ís van
Mierlo D66: de club die uitgaat van de échte mens, van het échte
individu, van alles dat menselijk potentieel mobiliseert, aanvonkt.
D66 als partij van "human potential", dát zou nog eens mooi zijn.