Normen en waarden: Nederlanders martelden Irakezen

Bart Meerdink bm_web at KPNPLANET.NL
Fri Nov 17 11:57:33 CET 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Bert Bakker wrote:

> Voor alle helderheid: Nederland deed in Al Muthanna niet mee aan 'de oorlog',

Kijk, dat is nou struisvogelpolitiek. Wel het leger op pad sturen naar
Irak, maar ontkennen dat er daar met scherp geschoten wordt. Want dat
laatste betekent automatisch dat militairen levens boven gedragregels
zullen stellen en dat je daarvoor de verantwoordelijkheid moet
accepteren. Mits het 'proportioneel' is op de manier die ik aanduidde.

> het was een VN-missie. Maar zelfs als het wel oorlog was geweest (politieke
> steun, niet militair, remember, waar wij altijd afstand van hebben gehouden),
> dan nog is het optreden van de militairen niet goed te praten.

Denk nog eens goed over het 'naievelingen kamp', Bert. Naïef zijn is
geen schande, maar de ongemakkelijke werkelijkheid tegen beter weten
blijven ontkennen wel.

Bart