Normen en waarden: Nederlanders martelden Irakezen

Mark Giebels mark.giebels at GMAIL.COM
Fri Nov 17 11:16:26 CET 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

On 11/17/06, Bart Meerdink <bm_web at kpnplanet.nl> wrote:

> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

> Sorry Mark, maar als er met scherp geschoten wordt, op Nederlanders en
> dus ook door Nederlanders, dan is dit gewoon de consequentie. Levens,
> speciaal die van de eigen partij, tellen gewoon zwaarder dan
> gedragsregels ten opzichte van de tegenstander. Als ik voor zo'n dilemma
> zou staan dan zou ik die keuze ook moeten maken. Ooit heb ik om dit
> soort redenen dan ook dienst geweigerd.

Yep, maar zolang die consequentie wordt ontkend in politiek Den-Haag blijft
het relevant.

<knip>

Als je deze werkelijkheid van gewapende conflicten (tegen beter weten
> in!) van te voren ontkent en achteraf moord en brand gaat schreeuwen,
> kan ik dat niet erg serieus nemen.

Ik neem aan dat je niet op mij persoonlijk doelt, want ik ben altijd tegen
al deze missies geweest... Je bedoelt dus dat D66 nu, naar aanleiding van
wat nu bekend is geworden, geen spijt mag tonen dat men er toentertijd mee
instemde?

Dit is een mooi leermoment voor de naievelingen die nog in oorlog met
> een romantisch sausje, wit en zwart, goed en kwaad, geloven.

Precies, een zeer goed leermoment. Ik roep D66 (en vooral ook de PvdA)
slechts op om klip en klaar afstand te nemen van het 'naievelingen kamp'...
Ook al zat men daar recentelijk nog volop in..

Groeten,
Mark Giebels