Retro66: Pluim voor campagnestrategie Pechtold

Bart Meerdink bm_web at KPNPLANET.NL
Tue Nov 14 12:09:04 CET 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Dr. Marc-Alexander Fluks wrote:

> Gisteren Pechtold vs. Rouvoet gezien.
> Zonder af te doen aan Rouvoet: dit was genieten.

Ik heb even via internet gekeken. Indrukken verschillen. Ik denk dat de
meeste kijkers echt geen wijs konden uit de discussie. Het belang van
datgene wat ter tafel kwam was betrekkelijk gering, soms zelfs
pietluttig. De taal die werd gebezigd was onhelder. Er werd veel door
elkaar gepraat.

Een zware onvoldoende voor de presentatie, een gewone onvoldoende voor
de onderwerp keuze. De inhoud zelf vond ik zelf net aan voldoende.

Laat D66 nou eens een overtuigend antwoord geven op de onzin-verwijten
dat het voor alles wat CDA en VVD fout hebben gedaan verantwoordelijk
is. De kiezer heeft gewoon een rechtse meerderheid gekozen. D66 heeft
naar vermogen invloed ten goede uitgeoefend in een beleid dat zowel
goede als slechte kanten heeft. Een coalitie-democratie zoals de onze
vertoont altijd dat patroon, en grote partijen hebben meer bewindslieden
en drukken dus  onvermijdelijk een zwaarder stempel op het beleid dan
kleinere.

Nu liet Pechtold toe dat Rouvout het profiel van D66 wat betreft het
vreemdelingenbeleid probeerde te beschadigen op basis van wat het beleid
van Verdonk was.

Bart