stemwijzer vs kieskompas

Vreekamp vreek72 at HETNET.NL
Mon Nov 13 11:20:01 CET 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Democs,
Decennialang stemde ik D66, landelijk, provinciaal en lokaal. Nu nog slechts plaatselijk, vanwege de goede fractie. Mijn motivaties waren steeds: de voorstellen tot democratische vernieuwing (de later verachte kroonjuwelen) en het matige pleidooi voor een gemengde economie. Die hebben de aso's overboord gegooid. Daarom wilde ik de landelijke verkiezingen maar eens overslaan.
Een vriend raadde mij een test aan bij de Stenwijzer en het Kieskompas. Wel waar geraakt een verdwaalde links-liberaal (de term waarmee D66 jarenlang in het buitenland werd geduid)?

Stemwijzer: SP - Dierenpartij - D66 - CU - GL etc.
Kieskompas: PvdA - SP - CU - D66 (21%) - CDA etc.

Mijn commentaar: deze voor een agnost rare uitslag maakt mij dus niks wijzer. De vragen nagaande denk ik dat de keuze van de vragen en de verkorte partijprogramma''s aan een heleboel kernvragen voorbij gaan en debet zijn aan deze voor mij zeer onbevredigende uitslag. De vragen laten structurele kwestie buiten schot. Actuele vragen verdringen vragen naar een meer algemene politieke houding. Daarom kwam destijds bij de opening van die sites de arme VVD-er Mark Rutte niet bij zijn VVD uit.

Kortom, die testsites zijn flut, niet eens geschikt voor de armen van geest. Het ouderwetse positivisme viert hoogtij, ondanks de postmoderne ravage gesteund door universitaire medewerkers...

Henk Vreekamp, Utrecht