Artikel: Why Poor Countries Are Poor

Martijn Meijering mmeijeri at XS4ALL.NL
Sun Nov 12 18:31:01 CET 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

> Martijn,
> Je slaat je kop precies op de spijker. Het geldt
> inderdaad, in mindere mate, voor Nederland en andere
> westerse democratien...
> Hoe verder ik las hoe meer paralellen te vooschijn
> komen op een weliswaar andere manier en met minder
> directe dramatische gevolgen dan in Camaroon maar de
> vierde macht, en een gebrekkig functionerende
> parlementaire democratie hebben dezelfde neiging.
> Het geloof komt daar nog bij...
> dirkie

Het blijft natuurlijk wel een interessante vraag waarom de overheid hier
zoveel beter werkt dan in Kameroen. En wat wij kunnen doen om de situatie
in Kameroen te verbeteren. Bush & Co hebben in Irak laten zien hoe het
niet moet. In Bosnie en Kosovo werkt het al een stuk beter, maar ook niet
fantastisch. Wat is het doorslaggevende verschil? Betere uitvoering? Olie?
De grootte van het land? Afstand tot het thuisland van de, uh,
interventiemacht? Iets anders?