waar ligt de grens?

w.t. jouwstra tjouwstra at WXS.NL
Tue Nov 7 19:24:22 CET 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Blijkens onderstaand bericht mag een docente weigeren de hand van haar
collega's te schudden. Over het zoenen van collega's bij de terugkeer van
vakantie zal  ik het nog maar niet hebben. De Commissie Gelijke Behandeling
geeft haar daarin gelijk. Ik vraag me af, of deze CGB nu echt wereldvreemd
is, of dat ze ver voor de troepen uitloopt en zometeen iedereen het normaal
vindt, dat Kaj en ik elkaar begroeten door voor elkaar's voeten te spuwen,
Henk en Henk elkaar's neuzen doen trillen en Marc bij Hirsi wil beginnen met
een besnijdenis all over the place.

http://www.volkskrant.nl/binnenland/article367118.ece/Commissie_moslimdocent
e_mag_hand_weigeren

Commissie: moslimdocente mag hand weigeren

ANP

UTRECHT - Het Vader Rijn College in Utrecht mag niet van een islamitische
docente eisen dat ze handen geeft. Dat heeft de Commissie Gelijke
Behandeling (CGB) dinsdag bepaald in een zaak die de school en de docente
hadden aangekaart.

De docente weigerde sinds de zomervakantie om geloofsredenen de handen van
mannelijke collega's te schudden. Eerder had ze daar geen problemen mee.
Vanwege de weigering besloot directeur Bart Engbers van het college haar te
schorsen en de zaak voor te leggen aan de Commissie Gelijke Behandeling. De
docente deed dat ook.

Volgens de uitspraak van de CGB staat de weigering om handen te schudden de
doelstelling van het Vader Rijn College niet in de weg. Die doelstelling is
onder meer het bijbrengen van respectvolle omgangsvormen, de leerlingen voor
te bereiden op de arbeidsmarkt en ze bekend maken met de daar gebruikelijke
omgangsvormen. 'Hoewel het geven van een hand hier wellicht het meest
gangbare voorbeeld van is, zijn er ook andere vormen van begroeten denkbaar.
Dat sluit naadloos aan bij de eigen omgangscode van de school, die beoogt
etnocentrisme tegen te gaan', aldus het oordeel van de CGB.

Directeur Bart Engbers van het vmbo-college zegt zwaar teleurgesteld te zijn
door de uitspraak. 'Dit doe je niet om een piketpaaltje te slaan dat je
ergens tegen bent, maar om de kansen van de leerlingen in de samenleving te
vergroten.' Welk juridisch gevolg hij aan de uitspraak verbindt, beziet hij
woensdag. Het lijkt hem niet logisch dat de docente weer op zijn school komt
werken.

De CGB erkent dat dat in bepaalde functies noodzakelijk kan zijn, maar net
als in eerdere gevallen oordeelde de CGB dat die noodzaak nu niet is
aangetoond. 'Per geval beoordelen wij in hoeverre een werkgever de afweging
heeft gemaakt tussen de verplichting te zorgen voor een discriminatievrije
werkvloer en ruimte te laten voor invulling van het geloof door werknemers',
aldus CGB-voorzitter Alex Geert Castermans.

Gewoon een normale:Groet,

Tjerk