Pechtold haalt fors uit naar Balkenende

Henk Elegeert HmjE at HOME.NL
Tue Nov 7 13:09:09 CET 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Dr. Marc-Alexander Fluks wrote:

> [...]
>
> In een exclusief interview met De Jonge
> Journalist haalt Alexander Pechtold, lijsttrekker
> van D66, vandaag fel uit naar minister-president
> Jan Peter Balkenende. Pechtold doet dit naar
> aanleiding van uitlatingen van Balkenende over de
> strafmaat die de voormalig Irakese dicatator
> Saddam Hussein is opgelegd.
>
> In het televisieprogramma Buitenhof zei
> Balkenende zondag dat 'er recht wordt gedaan aan
> hetgeen Saddam Hussein heeft gedaan.' Hij noemde
> de doodstraf door ophanging die Hussein boven het
> hoofd hangt, 'een oordeel dat past bij zijn

Welke straf past er dan bij het 'schrikbewind' van
Balkenende? Wie gaat dat beoordelen en tegen welke
achtergrond?

> Pechtold is oprecht boos en verontwaardigd over
> die uitspraken. 'Het is schandalig dat hij die
> strafmaat verdedigt. Ik schaam me diep dat hij
> mijn premier is.

Mijn premier is hij nooit geweest. In de verste
verten niet zelfs.

> Ik ben bang dat hij diep van binnen denkt, het
> zijn maar Islamieten, die blijven toch anders,
> dus het moet daar maar kunnen. Volgens mij denkt
> hij dat echt. En het is ook niet de eerste keer,
> dat hij ons land te schande maakt; Ik denk
> bijvoorbeeld terug aan het incident in Indonesie
> (Balkenende sprak zich hier impliciet uit tegen
> het homohuwelijk, red.), dan denk ik, ja deze
> man, met dit geklungel, vertegenwoordigt toch ook
> mij?

Nee, geen moment. Hij vertegenwoordigt zelfs
Nederland niet, maar slechts het smaldeel waaruit
hij voortkomt.

Noem maar op? Laat mij maar zien dat het (echt)
anders is !!

> Op zulke momenten verwacht ik gewoon een antwoord
> dat past bij onze beschaving.

Waar(in) zit de discrapantie dan?

> In die leiderschapskwaliteiten schiet
> hij schromelijk tekort.

Welke 'leider'schapskwaliteiten ?

> Ik vind het echt een
> blamage dat hij zegt dat de doodstraf een
> passende straf is, ik kan het niet anders zeggen.
> Je kunt niet vanuit het Westen, waar wij de
> Amerikanen scherp proberen te houden, en waar
> Amnesty International al jaren aan het vechten is
> tegen de doodstraf, met zoiets naar buiten komen.

Lag er niet een afspraak met de TK over
controverseel beleid? Beleid dat meer rekening zou
houden met de gevoelen in de TK?

> En als hij nou overvallen zou zijn door zo'n
> vraag, maar nee, de AIVD heeft meer dan zes
> maanden aan zo'n antwoord kunnen werken, en dan
> toch zo'n uitglijder. Dan denk ik, hoe kun je dat
> nou doen?'

P/Waarden en W/Normen? Schenden van afspraken met de
TK?

Postuum Beatrix onderuit halen? Of maakt die zich
niet sterk voor 'onze gezamenlijke' waarden en normen?

Henk Elegeert