Zijn we nu voor of tegen de doodstraf?

Henk Elegeert HmjE at HOME.NL
Tue Nov 7 12:31:39 CET 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Henk van Lingen wrote:

> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

> Bij ons is ongeveer de helft van de bevolking voor de doodstraf, en dat
> is al tijden zo.

Reden temeer om dergelijke te voorkomen en gezond
verstand te laten prevaleren boven
gelegenheidsargumenten.

> Nochtans hebben onze politici in 1983 gemeend een
> doodstrafverbod in de Grondwet te moeten opnemen, de democratische
> legitimatie voor een dergelijke zware verankering ontbreekt dus eigenlijk.

Nee, die ontbreekt niet. Hoe anders wil die
opgenomen zijn in de grondwet? Kortom: je raaskalt
dus maar wat. Of waren die volksvertegenwoordigers
niet gekozen, of wat?

Of breek je een lans voor het ondemocratische
karakter van Van Agt I en II, en diens opvolger
(g)Lubbers met Kabinet-(g)Lubbers I, II, en III,
waarin partij discipline de aard en het karakater
van de volksvertegenwoordiging ondermijnde?

De democratie in een nieuw ondemocratische jas werd
  gewrongen en de meerderheid (de helft  + 1) nog
slechts goldt, hoe die ook verkregen werd?

> De Nederlandse regering heeft er sindsdien ook nog een handje van
> overal in de wereld de vinger te heffen inzake de doodstraf.

Terecht, Nederland stond tot enige tijd terug voor
een fatsoenlijke vorm van besturen van een land.

De p/waarden en w/normen van Balkenende hebben
daarin niets kunnen verbeteren. Ergo: een minister
acht het zelfs geoorloofd om met zogenaamde
academische rapporten op de proppen te komen om
hetgeen iedereen al lang weet te verdonkermanen.

> Volgens mij is de doodstraf niet in strijd met
> welk principieel mensenrecht dan ook, dus elk
> land zou haar bevolking zelf moeten laten
> beslissen over de doodstraf.

Volgens mij klopt er van je hele redenering niets.

Je kunt je vinger ook in je hol stoppen, maar of het
er iets toe doet????? :)

> De discussie over de doodstraf is zo oud als Methusalem, en ik geloof
> niet dat er de laaste eeuw nog echt nieuwe argumenten naar voren zijn
> gebracht.

Van jou ook geen steekhoudend argument gezien, idd.
Je raaskalt enkel dat er geen tweederde meerderheid
zou zijn geweest om het bewuste artikel in de
grondwet op te nemen. Pertinent onjuist.

> Des te beschamender was het gebabbel in de Kamer
 > enkele jaren terug, waar vooral metafische
> kreten passeerden ('onmenselijk', etc.)

Ook dat toon je (weer eens) niet aan.

> Eigenlijk had toen alleen Donner een inhoudelijk verhaal.

Welke verhaal had die dan? Grappig trouwens dat het
moreel winkelen van je.

> Wat mij betreft zijn we in Nederland om praktische redenen tegen de
> doodstraf, maar laten we de Irakezen zelf over hun strafmaat beslissen.

Ja, maar van het tenuitvoer leggen kan geen sprake
zijn.

> Dat dat vingertje nu dus achterwege blijft, lijkt me een gezonde zaak.

Wat is daar gezond aan dan?

> Overigens schijnt de EU al wel bezwaar gemaakt te hebben.

Terecht !! Dat dit ASO-kabinet niet reageert kan
moeilijk verbazen.

Henk Elegeert