Mark Rutte nieuwe lijsttrekker VVD

Bart Meerdink bm_web at KPNPLANET.NL
Wed May 31 21:31:50 CEST 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Kaj wrote:

> [...]
> je dan dus vrij makkelijk tegen elkaar uitspelen. En Rutte kan tijdens een
> debat niet naar Verdonk wijzen en het vraagstuk 'immigratie' aan haar
> overlaten. Dan moet Rutte dus zaken gaan verdedigen waar hij het in principe
> niet zo mee eens is. Dat wordt smullen - maar niet voor D66. Want D66 wordt
> uiteraard door de media niet uitgenodigd om mee te doen aan de debatten. Dat
> worden Marijnissen, Halsema (misschien!), Bos, Balkenende / Verhagen, Rutte,
> misschien nog een 6e die NU in het gat gaat springen dat de VVD laat liggen

Ja de electorale insteek is er natuurlijk ook, al zit ik daar
persoonlijk niet zo mee. Als wachten op wat ontheemde VVD-ers het beste
is wat we kunnen dan is het sowieso niet best gesteld.

Bij de gelegenheden waar 6 partijen worden uitgenodigd zit D66 op de
wip, met een beetje pech is de CU een concurrent. Verder zie ik op
uiterst rechts nu wel wat meer ruimte, maar niet meer dan wat
splintertjes toch voorlopig.

Bij de vorige verkiezingen had D66 ook al een groot probleem om aan de
bak te komen trouwens, en dat is er nu natuurlijk niet makkelijker op
geworden.

CDA-PvdA-VVD-SP zal het meestal wel worden.

> Dus vóór die tijd zal D66 in de peilingen minstens op 6 zetels moeten
> blijven willen ze een kans maken op aandacht. En Rutte gaat er natuurlijk
> ook alles aan doen om D66 af te maken want hij wil het liefst 1-2'en met
> Bos.

Bos zal D66 er niet eigener beweging bijhalen, verwacht ik. Maar het
politieke landschap is nogal onoverzichtelijk, dus wie weet wat er nog
allemaal gaat gebeuren.

Bart