D66 heeft 8 kandidaat-lijsttrekkers

Tue May 30 12:38:20 CEST 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Overigens staat Sophie In 't Veld *niet* in het lijstje...

Ik ga -uiteraard- af op welke kandidaten het indeterminisme vorm
weten te geven. Dat is immers een voorwaarde voor een vrijzinnig-
democratische opstelling. En die is in Nederland momenteel heel
hard nodig. Na jaren van bekrompenheid en dwangmatigheid wordt
het weer eens tijd voor vrijzinnigheid en gematigdheid.

Ik moet dan kiezen tusen Van Meeteren of Pechtold. Overigens
maakt Van Wanrooij op mij een goede indruk (heel dapper wat hij
in het homo-wereldje heeft gedaan, daar kan een mens alleen maar
respect voor hebben).

Probleem met Pechtold is 's mans gebrek aan standvastigheid en
dat hij in dit kabinet is gaan zitten op het meest ideale moment
waarop D66 daar juist uit kon stappen. Probleem met Van Meeteren
is dat hij niet eerder Kamerlid is geweest.

Overigens is het raar dat er zich slechts 1 Kamerlid heeft gemeld.
Dit vergroot voor Van der Laan zelf de kans om gekozen te worden
(tegenstemmen worden verdeeld), maar verkleint de kans dat we van
de huidege kamerleden nog veel mensen zien terugkeren gezien het
te verwachten zetelaantal dat D66 thans binnen zou weten te slepen
(2-3).

Ik vraag me af wat er gaat gebeuren als in juni vaststaat dat Van
der Laan er uit ligt. Gaat de fractie dan nog rechtser worden om
alsnog zoveel mogelijk 'sociaal-liberale' speerpunten van de VVD
te verzilveren, of stuurt ze dan juist aan op een allesbevrijdende
kabinetscrisis in de hoop dat men langs die weg terugkomt ? Heel
interessant...

Marc Fluks, Amsterdam

PS. Ik heb begrepen dat de VVD verder gaat met Verdonk (2/3 van de
    stemmen); dat is voor D66 electoraal bezien wel positief (voor
    de VVD lijkt het me een complete ramp). Rutte kon het gewoon
    niet. Kamp had zich als kandidaat moeten opwerpen.