Twijfel en indeterminisme (2)

Henk Vreekamp vreekamp at KNOWARE.NL
Sun May 28 08:59:45 CEST 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Hmm, ik heb er maar eens een filosofisch woordenboek op nageslagen.
Indeterminisme komt inderdaad uit de fysische hoek. Ontkenning van het
totalitair-causale is natuurlijk veel ouder dan Heisenberg e.a. Het vormde
in het culturele domein een hoofdthema bij de existentialisten, de
postmodernen. Mijn geliefde 19e eeuwer Kierkegaard klaagde het determinisme
al hartstochtelijk aan, zag het als bodem voor smartbrengende
burgerlijkheid en onzekerheid voor de individu.

Ik heb een klein probleem: mij is niet duidelijk waarom Van der Laan en Van
Mierlo nou ineens (in)determinist zijn. Hebben ze de uiterlijke schijn
tegen van zelfverzekerde dame versus de immer weifelende Van Mierlo (hoewel
dat meevalt, als minister van oorlog tekende hij een berucht
rakettenbesluit, recent koos hij voor Pechtold)? Is het
vrijzinnig-democratisme niet zelf rechtlijning causaal in het acausale?

't Is allemaal een beetje wijsneuzerige middelbare school, als ik me deze
wijsheid als voddenkoopman mag permitteren!

hv,u
------