lijsttrekker

Martijn Meijering mmeijeri at XS4ALL.NL
Sat May 27 20:18:56 CEST 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

> Mooi voorbeeld van politiek cynisme! dank!

Geen dank, ik doe het graag. Ik ben de laatste jaren inderdaad
buitengewoon cynisch geworden. Althans, als ik het woord goed heb
begrepen. Want volgens mij heeft het twee hoofdbetekenissen: 1) de neiging
om mooie verhalen over andermans altruistische motieven te wantrouwen en
daarachter zelfzuchtige motieven te vermoeden ("real reasons" vs "good
reasons") en 2) de bereidheid om volstrekt calculerend te werk te gaan en
daarbij mogelijk recht in te gaan tegen de rechtvaardigheid en tegen
belangen die men publiekelijk bepleit. En ik ben zeker in de eerste
betekenis cynisch geworden, maar hopelijk niet in de tweede. Overigens is
cynisch niet hetzelfde als bitter, boos of defaitistisch. En het staat ook
idealisme niet in de weg.

Maar om even op de crux van mijn posting terug te komen: de B-figuren.
Want als ik jou goed heb begrepen (en ik hoor het graag als dat niet zo
is) wil jij de hele fractie dumpen. Dan ben ik toch wel benieuwd waar jij
een lijst met A-figuren vandaan gaat toveren. Want Rinnooy-Kan en Wijers
zijn niet beschikbaar, Dittrich en de Graaf zijn we net kwijtgeraakt, de
fractie en denkelijk ook Brinkhorst wil je niet hebben. Waar o waar heb je
je A-figuren verstopt Hein?

Voor alle duidelijkheid: ik ben helemaal niet tegen je kandidaatstelling,
ik ken je ook helemaal nog niet goed genoeg om een onderbouwd oordeel te
kunnen vellen over je kwaliteiten als lijsttrekker. Maar de huidge fractie
en bewindslieden hebben de afgelopen jaren moeilijke en moedige keuzes
gemaakt en het zit me dwars als ik ze zo afgeserveerd zie worden. Tegen
persoonlijke ambitie heb ik ook niks, het is in ieder geval geen
onderscheidende factor, want alle politici zijn ambitieus.

Overigens ben ik ook benieuwd hoe je staat tegenover globalisering,
stelselwijzigingen etc en daar komt niet veel cynisme bij kijken.

Je cynische idealist,

Martijn