Aso verpatst openbaar vervoer

Bert Bakker bbakker at USA.NET
Fri May 26 11:27:33 CEST 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Helemaal eens met Mark. Geen bedrijven tussen de staat en de markt in, zodat
ze naar niemand hoeven te luisteren - niet naar de overheid, en ook niet naar
aandeelhouders of naar de klanten. Zoals bij de NS.

Het eigendom van bedrijven wordt overigens door de staat helemaal niet benut
om het algemeen belang te sturen. Het is inderdaad gewoon de andere kant van
een (te) hoge staatsschuld.
In het geval van het openbaar vervoer is de verantwoordelijkheid gelegd bij
provincies en bestuursregio's, die bij bedrijven (waarvan Connexxion er één
is) aanbesteden wat ze willen, en op basis daarvan de subsidie verlenen.

Dus als er meer en minder onrendabele buslijnen zijn, bijvoorbeeld, dan maakt
de subsidie dat goed, als de provincie daartoe besluit. Dus de beslissing over
het openbaar vervoersnet, en in het bijzonder over de lijnen die overeind
moeten blijven ook al zijn ze niet rendabel, ligt bij de overheid, zoals het
hoort. En ook de financiering daarvan, via subsidies.

Daar is dus geen eigendom voor nodig, en ook geen staatsbussen, maar gewoon
een goed gebruik van aanbesteding, concessie- en subsidieverlening.

Maar de buschauffeurs willen niets liever dan in dienst blijven van de staat
of van staatgecontroleerde bedrijven. Dat gevecht hebben ze tien jaar geleden
al verloren, maar ze blijven hun best doen. Die willen namelijk liever rijden
op cao-tijden, dan op de tijden dat mensen graag vervoerd willen worden.

En overigens was ik één van de mensen die offlist aan Erik heeft laten weten
het zeer te waarderen hoe hij de krankzinnige Barabas (die kennelijk steeds
maar weer vergeet zijn pilletjes in te nemen) te woord staat, dan is dat ook
meteen opgehelderd.
Ik erger me wild aan die teksten 'de nieuwste sociale misdaad' (over het
openbaar vervoer), 'laat de CIA Ayaan maar vermoorden voor ze een oorlog
uitlokt' etcetera. Dat zou alleen maar leuk zijn als Mark Fluks Freek de Jonge
was - maar dat is hij niet. Dus vind ik de Doctor-gag erg leuk.

Overigens interessant te zien hoe snel de discussie over letterlijk ieder
onderwerp hier steeds weer ondersneeuwt in persoonlijke aanvallen.
Vermakelijk, maar een studie waard.