Waarom prive Erik?

Mon May 22 14:28:54 CEST 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

 Ger Arts <gmw.arts at HOME.NL>,
>Als Marc vindt dat jij AHA erg gelooft is AHA-gelovige nog scheldwoord

Ik vind die (neutrale) term 'AHA-gelovige' de lading wel dekken. Het is
beslist geen scheldwoord. Men duidt er slechts iets mee aan...
* Een AHA-gelovige is iemand die, ongeacht de feiten, in de verhalen van
  AHA gelooft. Het wereldbeeld van een AHA-gelovige is streng determinis-
  tisch, stoelt niet op feiten maar op de verzinsels van AHA.
  Voorbeeld: vorige week was de Tweede Kamer gevuld met AHA-gelovigen.
* Het tegenovergestelde van een AHA-gelovige is een AHA-skepticus. Dat is
  iemand die niet in de verhalen van AHA gelooft. Veel AHA-skeptici (niet
  allen) hebben een wereldbeeld dat indeterministisch is.
  Voorbeeld: vorige week was Verdonk in de Kamer AHA-skepticus (ook al
  heeft ze een deterministisch wereldbeeld).
* AHA gelovigen zelf hanteren een geheel andere indeling:
    + Een 'vriend van AHA' is iemand die AHA in haar verzinsels steunt,
      'indien nodig' daar zelf nieuwe verzinsels aan toevoegt.
    + Een 'vijand van AHA' wil AHA vermoorden. Niet alleen Moslims maar
      werkelijk iedereen die 'geen vriend van AHA' is.
  Op deze wijze zaait AHA tweedracht in de maatschappij (dat heksengedoe
  dus). Dit is een eng wereldbeeld waar men weinig mee kan. Wie deze
  begrippen hanteert, heeft immers eerst een keuze *voor* AHA gemaakt
  (*is* allereerst AHA-gelovige).

 Als ik Erik en 'AHA-gelovige' noem, dicht ik hem dus niets toe. Ik con-
 stateer een feit (of voor mijn part: ik meen een feit te constateren).
 Erik beschouwt zichzelf als 'vriend van AHA' en in dat wereldbeeld ben
 ik ongetwijfeld een 'vijand van AHA' daar waar ik eigenlijk AHA-skepti-
 cus ben. Maar ja, peuter Erik maar eens aan z'n verstand dat hij er een
 streng deterministisch wereldbeeld op nahoudt... iemand, die zeer diep
 gelovig zij, ziet dat nu eenmaal niet bij zichzelf.

 Niet dat het er allemaal veel toe doet. Het gaat erom of men zelf nog
 nadenkt of dat men dat denken aan AHA overlaat en daar vervolgens blind
 op vaart.

 Marc Fluks, Amsterdam