Nieuwe (tijdelijke) immigratiewetten

Elma Ouwehand e.ouwehand1 at CHELLO.NL
Mon May 22 14:06:44 CEST 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Op 22-mei-2006, om 10:02 heeft Mark Giebels het volgende geschreven:

> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl
>
> Het kabinet zet het immigratiebeleid op z'n kop. En terecht. Maar Roel
> in 't Veld raakt de kern van waar het fout gaat momenteel:
>
> 'Hoogleraar en bestuurskundige Roel in 't Veld, regelmatig kritisch
> over pogingen van kabinetten om de kenniseconomie te bevorderen, meent
> dat maatregelen om de immigratie van hoogopgeleiden te
> vergemakkelijken niet helpen zolang het „xenofobe klimaat" in
> Nederland aanhoudt.

dat ben ik met hem eens

> Volgens hem moet Nederland ophouden zich te
> gedragen alsof het een begerenswaardig land is, waar mensen blij mogen
> zijn dat ze mogen komen werken.

hij moet imo onderscheid maken tussen kansarme mensen. voor die is
nederland een zeer begerenswaardig land. of een baan of een uitkering.

ik vind dat het probleem dat we hebben met immigranten beter benoemd
zou moeten worden.

ik vind dat het probleem ontstaan is in de jaren 60 toen de grote
industrieën (DAF, Philips e.a.) goedkope arme analfabete mensen
mochten aantrekken om hier onderbetaald de rotklussen te doen.
de gevolgen daarvan (ziekte, werkloosheid, onvoldoende opleiding,
ghettovorming) zijn op de samenleving afgewenteld en die bedrijven
hebben de winst zomaar opgestreken.

nu zitten we met een derde generatie afstammelingen waarvan de jonge
mannen nu het grootste probleem vormen.
en hun oude vaders en moeders straks.

> „Wij krijgen nog ongelofelijk veel
> spijt dat we het voor mensen zo moeilijk maken naar dit land te
> komen."

ik denk dat dat klopt.
maar dat xenofobe klimaat komt mede door die kansarme deugnieten en
co, en daar mag hij niet van abstraheren vind ik.

als iemand kans ziet om de rekening alsnog te presenteren daar waar
hij hoort, nl bij die grote bedrijven, dan sta ik langs de kant te
juichen.

maar die transnationals zijn veel te machtig en doen hun kunstjes nu
in andere landen.

ik ga maar weer een pakketje aandelen kopen. ;(

gr elma