Hirsigate: Hirsi-Alias

Sun May 21 08:14:10 CEST 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

 [Ik maak die grap nu wel - maar is dat de reden dat ze 'Ali' verzon ?]

 Ik eerder over item 12 van de uitspraak van de Hoge Raad.
>Daar komen we dus niet verder mee. AHA verzon immers *zelf* de naam 'Ali'
>en staat derhalve nergens zo bekend.

 AHA-gelovige (ik vind dat een prima woord, hoor) Erik van den Muijzenberg
 <muijz at DDS.NL> suggereerde de pretekst,
>Ze stond in Nederland zo bekend op het moment dat ze het naturalisatieverzoek
>deed.

 Maar dat staat er niet, er staat 'bijvoegdelijk'.

 Zw moest dan dan *zowel, eerst* bekend staan onder 'Magan' (neen dus) en
 dan *ook nog eens* onder (een niet verzonnen) 'Ali' - en *dan* kan men onder
 die bijnaam weer wel genaturaliseerd worden. Ze verzon echter een *bijnaam*,
 letterlijk: een 'alias', en verzweeg haar echte tegenover de autoriteiten.
 Zonder echte naam geen bijnaam. Zelfs als haar echte naam in het AIVD-rapport
 voorkomt, dan is ze niet onder 'Magan' geregistreerd.

 De minister gaat natuurlijk geen leugen legitimeren - het is wel heel erg
 duidelijk dat de Hoge Raad liegen niet in deze categorie plaatst. Het gaat
 hier om mensen die twee namen hebben die ze zelf -uiteraard- geen van beide
 verzonnen hebben. Iemand heet zowel 'Pietje Puk' als 'de Hertog van Amsterdam'
 (en niet: 'De slager van de Balkan' of Pipo 'De Clown').

>Er resteren dan twee vragen:
>* werd de achternaam Ali door haar bevoegdelijk gevoerd?
>* hoe zit het met de door haar opgegeven geboortedatum?

 * Neen dus, ze stond niet eens geregistreerd onder haar echte naam. En als
   dat niet het geval is, kan er geen sprake zijn van een officiele *bijnaam*.
 * Daarbij kan dat bijvoegdelijk natuurlijk nooit op van toepassing zijn op
   een (ook al weer gelogen) geboortedatum.
   In tegenstelling tot een naam is de geboorte immers een natuurlijk
   gegeven. Iemand kan hoogstens niet weten wanneer men geboren is. Maar AHA
   heeft juist vreselijk veel verhalen opgehangen over in welk gezin zij
   geboren is.

 Dit lukt dus nooit. Ze zal een nieuw naturalisatieverzoek moeten indienen en
 daarbij de correcte gegevens moeten overleggen (daarbij hoort dus dat ze uit
 Kenia kwam en dus om te beginnen al geen recht had op een A-status). Als ze
 dat niet doet (daar heeft ze nu juist weer niets over gezegd - mocht niet
 van advocaat of zo), dan is het zonder meer afgelopen.

 Laten we dus maar hopen dat ze zo verstandig is dat na te laten.
 Dan is Nederland als vanzelf van deze lastpost af.