VVD e.v. wisten van Magan...

Martijn Meijering mmeijeri at XS4ALL.NL
Sat May 20 21:20:14 CEST 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

> Mijn voorstel is altijd werkbare, evenwichtige regelingen te maken, die
> logisch consistent zijn, en geen bijwerkingen hebben, door bevoor- en
> benadelingen met het oog op deelbelangen eruit te laten.
>
> Soms bereik je dat door jurisprudentie af te dwingen, vaker op grond van
> algemene rechtsbeginselen dan op grond van onze broddelwetjes. Velen
> hebben
> heel wat bereikt met Europees recht, bijvoorbeeld door Nederland keer op
> keer op de knieën te dwingen tegen oude vertrouwde discriminatie van
> [...]

Uitstekende analyse als je het mij vraagt. Maar zou het niet net andersom
zijn met oorzaak en gevolg? Dus niet dat het gebrek aan directe democratie
de door jouw genoemde onrechtvaardigheden veroorzaakt, maar dat het die
verwerpelijke coalitievorming is die directe democratie tegenhoudt? M.a.w.
de wet is niet meer dan een weerspiegeling van bestaande
machtsverhoudingen in plaats van oorzaak van die verhoudingen. Ik vrees
van wel en word daar niet vrolijk van. Maar gelukkig ondermijnt de
globalisering allerlei kartels. De door sommigen zo verfoeide
globalisering zou wel eens meer kunnen bereiken voor sociale
rechtvaardigheid en democratisering dan allerlei linkse praatjesmakers bij
elkaar...