Hirsigate: AIVD lichtte VVD in over Hirsi Ali - VVD ontkent

Sat May 20 08:45:14 CEST 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

On 20-mei-2006, at 8:24, Dr. Marc-Alexander Fluks wrote:

(stukkie uit de Volkskrant)

> De memo kan explosief zijn als er tijdens het overleg tussen de
> AIVD en de
> VVD-top is gesproken over risico's ten aanzien van de identiteit
> van Hirsi
> Ali, die in januari 2003 voor de VVD plaatsnam in de Tweede Kamer.
> Vice-premier
> Zalm, toen partijleider zei: 'Dat nu ruim drie jaar later blijkt
> dat er ineens
> juridische complicaties zijn, konden wij toen niet bevroeden.'

Los van de vraag of de AIVD de VVD-top nu wel of niet op de hoogte
heeft gebracht: dat er gelazer van zou komen had iedereen met gezond
verstand op zijn klompen kunnen aanvoelen, lijkt me.

Dus Zalm liegt, of is incompetent, of liegt *en* is incompetent.

Het lijkt me ook onzin om te beweren dat er drie jaar later *ineens*
juridische complicaties zijn.
Die complicaties waren er drie jaar geleden al, maar ze zijn destijds
of door de VVD-top niet als zodanig herkend - tamelijk dom - of door
de VVD-top bewust onder het tapijt geveegd.

Erik vdMb