Peilingen 19 mei 2006

Bart Meerdink bm_web at KPNPLANET.NL
Fri May 19 23:52:05 CEST 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

w.t. jouwstra wrote:

> Bart,
>
> Dank voor de link. Hoe weet je dat het maar om 100 Nederlanders gaat? Want
> dat heeft op 16 miljoen volgens mij geen enkele waarde.

Zes keer per week random 100 mensen gebeld neem ik aan, of zoveel als
nodig om een deelname van 100 mensen te krijgen. Als ik goed begrijp
wordt het gemiddelde van twee weken genomen, dus 1200 mensen.

Maar als je een random nummer belt (vast? mobiel?), wordt er dan
opgenomen, en krijg je dan niet voornamelijk respons van mensen die a)
één (of beter nog: meer) telefoon(s) hebben b) van het gezin de telefoon
opnemen of erbij geroepen worden c) een antwoord paraat hebben en ook
zin/tijd hebben om te antwoorden? En waarom zou men eerlijk antwoorden?

Moeilijk representief te krijgen, en 1200 blijft erg weinig.

Bart