Hirsigate: Tweede Kamer (en alle ASO-wetten) is (zijn) ongrondwettelijk

w.t. jouwstra tjouwstra at WXS.NL
Fri May 19 22:20:52 CEST 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Henk,

Met jouw kijk op de politiek (niet noodzakelijk in een democratie) ben ik
het niet zonder meer eens (want de idee heeft iets heel verleidelijks), maar
qua bestuursrecht zou je moeten weten, dat er een onderscheid wordt gemaakt
tussen gebonden en vrije beschikkingen, waarbij bij vrije beschikkingen het
bestuursorgaan de ruimte heeft een eigen belangenafweging te maken. Verdonk
heeft continu gesteld (maar zij benadert de politiek dan ook als een
gevangenisdirecteur), dat er bij AHM sprake is van een gebonden beschikking
(Ik kan niet anders), de wet, de Hoge Raad en de Tweede Kamer geven aan, dat
ze wel degelijk een eigen belangenafweging mag maken (maar dat wil ze niet).

Groet,

Tjerk

benoemen. 'Ruimte' overgelaten in de door hen(zelf) goedgekeurde wetten.
Moet je nagaan. Over de laatste doorgevoerde wijzigingen is zelfs
stemming achterwege gebleven. Zouden ze derhalve kennis genomen hebben
van de inhoud?

Ook jij draagt in deze discussie nog niet echt veel aan waar ik iets mee
kan. Je gaat in op het vermeende kennisniveau(s) (op de man spelen),
terwijl je daar zelf veel aan zou kunnen doen. :)[mr w.t. jouwstra] <<