Zembla

Elma Ouwehand e.ouwehand1 at CHELLO.NL
Fri May 19 16:54:55 CEST 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Op 19-mei-2006, om 13:08 heeft Hein van Meeteren het volgende
geschreven:

> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

> Zekers. En dat blijkt voor Kees Driehuis (Zembla) dan ook precuies
> de motivatie te zijn geweest om het programma te maken. Nadat er
> vrij nauwkeurig onderzoek is gepleegd. Ze hebben een dure en zware
> reis gemaakt. En mensen gesproken die je niet zo maar te pakken
> krijgt. Daarvoor mogen we Zembla dankbaar zijn (ik ben absoluut fan
> van dat programma sinds ze de Irak-kwestie uitermate secuur en
> zuiver uit de doeken hebben gedaan). Wat kan er nog meer gebeuren?

prima journalistiek van zembla
over het waarom van de timing denk ik nog na. ;)

> Nee,  bekijk het programma nog maar een keer. Die broer verklaart
> trots dat in ook in díe Somalisch familie nooit iemand geweld kan
> worden aangedaan. dat is tegen de familie-eer.

broertjes kunnen ook jokken hoor

> dat is een goed argument. Maar (je kent me..): waarom gaat AH dan
> in diezelfde tijd,. als ze (jouw hypothese) doodsbenauwd is voor
> man en familie, pontificaal voor de NL-buis staan vertellen over
> haar leven als asielzoeker? Dat gedrag past geenszins bij een
> doodsbang meisje dat wegkruipt voor levensgevaar!!

nee, levensgevaar misschien nog niet
maar de mishandeling en kleinering zit in de (afrikaanse/islamitische)
cultuur ingebakken imo
is op zich geen reden om iemand asiel te geven, we kunnen niet alle
afrikaanse vrouwen opnemen ;)
maar wel stof tot nadenken wellicht?

> Kan. Maar heb je wel eens zo'n ritueel huwelijk meegemaakt? ik
> verschillende keren. Die twee zitten er als poppen bij, geen lachje
> kan eraf. Het is één groot ritueel, waarbij de echtelieden er het
> minst toe doen, lijkt het wel. Het gaat om de familie, de
> gemeenschap, de stam, de clan. Zo werkt dat in die
> collectivistische culturen. Verliefdheid is geen isuue. Waarom
> heeft Ayaan dan wèl een verliefde indruk gemaakt?

op wie? wie zegt het? met welk belang?

> Ze hoefde dat niet te doen, tenzij...(hypothese)...ze de man wilde
> bewegen een ticket voor haar te kopen. Hij was de voorloper van
> Herman Philipse, sozusagen... :-P

ik wil haar ex graag interviewen. :p
insinuaties over haar partners hier zeggen me niks.
zeggen iets over de insinueur. ;)

> Dat waardeer ik. Ik denk met je mee....

ik ook. gr elma