Zembla

Fri May 19 12:53:24 CEST 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

On 19-mei-2006, at 11:37, Hein van Meeteren wrote:

> In mijn optiek is er meer: ze zou vervolgd worden door manlief en
> broer, plus familie, waarbij eerwraak gesuggereerd is. Haar broer
> verklaarde in Zembla dat fysiek geweld in een Somalische familie
> juist tégen de eer van de familie ingaat. Haar jeugd was vreedzaam
> en economisch relatief welvarend, en ze heeft * geen enkele *
> oorlog van nabij meegemaakt. Haar man blijkt vriendelijk te zijn
> ontvangen door AH in NL, en dat doe je niet bij je aanstaande
> geweldpleger. Hij heeft tevens vooraf haar ticket betaald, waarmee
> ze naar Europa vloog. Terwijl hij dacht dat ze naar hem toe zou
> [...]

Ja, accoord; ik had het op mijn beurt ook weer wat eenzijdig
samengevat. :-)

Maar in hoeverre gaat het hier om informatie (in plaats van roddel),
en in hoeverre gaat het nu eigenlijk om *nieuwe* informatie?
Dat zijn toch de vragen waar het om draait?

(Als Fluks wat krantenartikelen de lijst opbaggert kan hij toch niet
in ernst volhouden zelf onderzoek te hebben gedaan of zelf nieuwe
informatie te hebben aangedragen?)

Wat haar broer heeft verklaard over fysiek geweld in een Somalische
familie is interessant, maar veel belangrijker is natuurlijk de
opvatting
binnen specifiek *deze* familie - die weer best kan afwijken van de
in Somalië gangbare opvatting.

Wat je schrijft over gedrag tegenover een geweldpleger kan waar
zijn, maar het hoeft niet. Misschien gedraag je je tegenover iemand
voor wie je bang bent juist wel vriendelijk, in de (naïeve) hoop dat
je dan met rust gelaten wordt.
Ook de verliefde *indruk* kan wellicht op die manier worden verklaard.

(Voor de goede orde: dit is geen standpunt van mijn kant, maar een
poging om aan te geven dat zaken vaak wat minder zwart-wit liggen
dan met name doctor Fluks blijkbaar graag denkt.)

Erik vdMb