Politiek incorrecte observaties

Hein van Meeteren heinwvm at CHELLO.NL
Fri May 19 09:55:31 CEST 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

> van: dirkie <geensloof at yahoo.com>
> datum: 2006/05/19 vr AM 07:53:47 CEST
> aan: Hein van Meeteren <heinwvm at chello.nl>,  Bart Meerdink <bm_web at kpnplanet.nl>
> cc: Discussielijst over D66 <D66 at NIC.SURFNET.NL>
> onderwerp: Re: Politiek incorrecte observaties
>
> Kom nou toch. NEEderland doet niet anders als wetten
> en regels interpreteren voor omstandigheden. Of zijn
> we plotsklaps het gedogen vergeten? Of de maatregel
> van bestuur om bestaande regels te omzeilen.
> Niet hetzelfde geval? Dat is dan ook een uitzondering
> op de regels...
> [...]

Gedogen is een mooi voorbeeld: het is beleid. Niets minder dan dat. ("Gedoogbeleid").  Het is de vaststellng van een bestuursorgaan dat een bepaalde regel of wetstekt niet wordt gehandhaafd. Voorbeeld: soft drugs. Geen enkele coffeeshop wordt vervolgd, tenzij de vriteruia voor gedogen worden overtreden (zoals kweken op zolder). Waar het willekeur wordt is: de ene coffeeshop wordt wèl, de andere niet, met de opiumwet en de APV in de hand, gesloten.
Als Rita voor álle asielzoekers die een valse naam hebbeen opgegeven een soepel beleid had uitgezet (met haar ambtenaren), dan was Nederland wereldwijd nog steeds dat tolerante en gastvrije land dat hetb ooit was. Maar als Rita voor de één wel en voor de ander niet "soepel" is, dan wordt het willekeur. De kamer vraagt Rita nu willekeur toe te passen, dwingt een minister onbehoorlijk bestuur toe te passen (willekeur is onbeoorlijk bestuur, staat ook in de awb).
 Politiek begrijp ik het wel, -emoties en beeldvorming en verkiezingen en alles-, maar bestuurlijk en juridisch is het curieus.