Hirsigate: Tweede Kamer (en alle ASO-wetten) is (zijn) ongrondwettelijk

w.t. jouwstra tjouwstra at WXS.NL
Thu May 18 21:53:37 CEST 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Marc,

Zie mijn reacties vanavond op andere postings. Maar voor recht gaat het niet
om de wetskennis; recht is iets anders en iets meer. Een wet is een
hulpmiddel, leerde ik al als studenten-assistent parlementaire geschiedenis
onder leiding van Jan Vis. We hebben hier al eens een draadje gehad over het
dilemma in het privaatrecht: de spanning tussen rechtzekerheid (pacta sunt
servanda) en rechtvaardigheid (Mark is Mark-arrest bijvoorbeeld). Het
publiek recht (waar ik voor het gemak zowel het staatsrecht als het
administratief recht toereken) gaat uit van andere principes, maar met
bijvoorbeeld de algemene beginselen ban behoorlijk bestuur kom je in deze
ook een eind.

Wat jij nu doet, is typisch a wetenschappenlijk en hoort thuis bij een
Nieuwe revue lezer: Ik beheers de materie niet, roep maar wat, maar Jan Vis
en  Lousewies zeggen hetzelfde (wat?), dus ik beheers de materie.

Toch maar een cursus recht, Marc.

Groet,

Tjerk