Hirsigate: Tweede Kamer (en alle ASO-wetten) is (zijn) ongrondwettelijk

Hein v Meeteren heinwvm at CHELLO.NL
Thu May 18 15:28:12 CEST 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Erik van den Muijzenberg wrote:

> Is het niet veeleer zo dat D66 Verdonk contre coeur op de koop heeft
> toegenomen?
Dat kan wel zo wezen, ik weet het niet (dat soort overwegingen worden
afgewogen in het duistere spel rond formaties en dergelijke), maar dan
nog. De PvdA (Bos) heeft bijvoorbeeld bij de formatie van 2003 een
streep gezet: ik kan dit wel maar dát niet accepteren als concessie voor
een coalitie. Dat ging toen om de oorlog in Irak. Als je als partij
akkoord gaat met een coalitie, en dus met het beleid dat de coalitie
gaat uitvoeren middels het programma-akkoord, dan word je
medeverantwoordelijk. De grenzen moet je zelf bepalen. Naar mijn
goesting is D66 te makkelijk met bepaalde beleidslijnen meegegaan,
vanuit een misschien naïef geloof dat ín een kabinet de D66-accenten wel
tot hun recht zouden komen. Mooi niet dus. De bestuurlijke vernieuwing
is een ramp geworden en de geloofwaardigheid van de partij bij de
kiezers is tot een dieptepunt gezakt. En wat is binnengehaald? Weinig,
wel een paar dingen, maar in de ogen van velen: te weinig. Het blijft
dus afwegen. Steeds opnieuw bepalen of je niet teveel met meegegaan met
dingen die tegen je hart ingaan. En een jaar geleden is opnieuw de
unieke kans gekomen om dit kabinet naar huis te sturen. maar willens en
wetens heeft de partijtop het congres bewogen het kabinet te laten
zitten. Tja, dan is er sprake van doelbewust steunen van het
kabinetsbeleid en moet je niet gaan klagen achteraf als je zelf door het
beleid een tik uitgedeeld krijgt.
> Dat is nu eenmaal het wezen van de Nederlandse politiek. Wij hebben altijd
> coalitiekabinetten; het geen impliceert dat je als partij immer water
> bij de wijn moet
> doen, en immer de hebbelijkheden van andere partijen op de koop toe
> moet nemen.
> Het alternatief is een getuigenispartij worden zonder politiek macht.
Dat wordt vaak gesteld, en daarmee wordt en zekere onderwaardering
uitgesproken ten aanzien van en oppositierol. Welnu, in een oppositierol
kan en partij wel degelijk macht uitoefenen. Niet alleen via de
instrumnten die elk kamrlid ter beschikking heft (recht van
interpellatie, amandement, initiatief, enquete etc), maar ook door het
aanzwengelen van een publieke discussie. Als onze Ayaan lid was geweest
van de D66-fractie (waar ze misschien wel het meeste thuishoorde.... ;-)
), dan had ze nét zoveel invloed gehad als ze nu heeft. Onderschat de
kracht van het woord niet, en dat van het morele gelijk/gezag.

> Verder vroeg ik me nog af: als je hierin nu gelijk heb - dat neem ik
> even aan - is
> het dan voor een regeringsfractie mogelijk om ooit kritiek te hebben op
> regeringsbeleid, zonder als schijnheilig of opportunistisch te worden
> weggezet?
Ook dat is en kwestie van nuance en dosering. Als je als
regeringsfractie de *fundamenten* van het kabinsbeleid zou aanvallen,
tja, dan is er iets heel merkwardigs aan de hand. Want je hebt zelf je
handtekening onder dat beleid gezet! Als je over de details van de
*uitvoering *van het beleid kritische noten krakt, ja, dan zie je
dualisme in actie.