Hirsigate: Tweede Kamer (en alle ASO-wetten) is (zijn) ongrondwettelijk

Thu May 18 15:10:19 CEST 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

On 18-mei-2006, at 15:04, Hein v Meeteren wrote:

> Daaruit concludeer ik dat D66 als collectiviteit, ondanks de
> interne discussies tussen de stromingen, Verdonk op het zadel heeft
> gehesen,in dit zadel heeft gehouden en met volle verstand haar
> beleid mede heeft mogelijk gemaakt. En dat is tweeslachtig, om het
> mild uit te drukken. In ieder geval plaats het een vraagteken bij
> het morele gezag waarmee D66 Verdonk nú attakeert.

Is het niet veeleer zo dat D66 Verdonk contre coeur op de koop heeft
toegenomen?
Dat is nu eenmaal het wezen van de Nederlandse politiek. Wij hebben
altijd
coalitiekabinetten; het geen impliceert dat je als partij immer water
bij de wijn moet
doen, en immer de hebbelijkheden van andere partijen op de koop toe
moet nemen.
Het alternatief is een getuigenispartij worden zonder politiek macht.

Verder vroeg ik me nog af: als je hierin nu gelijk heb - dat neem ik
even aan - is
het dan voor een regeringsfractie mogelijk om ooit kritiek te hebben op
regeringsbeleid, zonder als schijnheilig of opportunistisch te worden
weggezet?

Erik vdMb