Hirsigate: Tweede Kamer (en alle ASO-wetten) is (zijn) ongrondwettelijk

Thu May 18 14:50:34 CEST 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

On 18-mei-2006, at 14:31, Dr. Marc-Alexander Fluks wrote:

>  Erik van den Muijzenberg <muijz at DDS.NL>,
>
>  Dit is niet de definitie van normaal.

Nee.

> Normaal betekent: de grootste gemene deler,

Juist ja.
En jij vindt dat dan dat het normaal is om iemand zonder
enig bewijs voor 'heks' uit te maken en van het ontketenen
van de Derde Wereldoorlog te beschuldigen?

Dan zeg ik: "doe toch eens normaal Fluks." :-)

> daar waar het zwaartepunt ligt, loodlijn. Daar behoeft
>  geen discussie over gevoerd te worden

Waarom niet?

> (dat kan trouwens niet bij een definitie).

O?
Kun je dat toelichten?

Met name vraag ik me af hoe jouw opvatting zich verhoudt
tot vooruitgang in de wetenschap.

> Dit past daar mooi bij,
>     http://nl.wikipedia.org/wiki/Normale_verdeling
>  Ik paste deze definitie toe (wat anders ?).

>  Ja, dat is het bekende duiken van de AHA-gelovigen.

Neenee, niet weer die jij-bakken s.v.p.
Domweg het feit dat ik twijfel zaai aan jouw blijkbaar
onwankelbare geloof in je eigen gelijk, wil nog niet
zeggen dat *ik* een gelovige ben, Fluks.

> Iedereen is schuldig
>  aan het vertekenen van alles en nog wat - iedereen, behalve
> mevrouw de
>  de fantaste zelf.

Dat is een joekel van stropop. :-)
Nu toch echt het boekje maar eens gaan lezen.
(Trouwens, Wikipedia heeft ook een sectie over
drogredeneringen.)

>  Mevrouw de fantaste maakt de fout dat ze voortdurend alles en
> iedereen
>  bij haar fantasieen betrekt (ze heeft bijv. de meest vreselijk dingen
>  gezegd over haar eigen familie - ook dat is dus niet normaal).

Het zal wel niet normaal zijn, maar dat zegt mij hier niets.
De vraag is: is het waar?

Ik heb bijvoorbeeld vreselijke dingen over mijn stiefvader
gezegd. Onder andere dat hij mij vanaf mijn achtste jarenlang
seksueel misbruikt heeft.
Het is wellicht niet normaal om zoiets over een stiefvader te
zeggen, maar in dit geval was het de waarheid.

Zo ook kan het zijn dat Hirsi Ali vreselijke dingen over haar
familie heeft gezegd die waar zijn. Het hoeft niet, maar uit te
sluiten valt het ook niet. Zeker niet op de wijze die jij probeert.

Je kunt iemands particuliere geschiedenis niet wegredeneren
met een beroep op de norm. Het wezen van iemands geschiedenis
is nu juist dat die op bepaalde punten afwijkt van de norm.

(Je hebt daar eerder deze week met betrekking tot je eigen
geschiedenis een goed voorbeeld van gegeven.)

Erik vdMb