Hirsigate: Voer voor filosofen

Raimond de Tempe Raimond.de.Tempe at HCCNET.NL
Thu May 18 12:38:01 CEST 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Het moest er nu toch maar van komen - na al die stortvloed van hevige
emoties en vele reacties!

Verrukkelijk vond ik de koele reactie van onze Jan Vis over de vraag of AHA
wel echt Nederlandse geweest kan zijn. Dat ze dan geen rechtsgeldig lid van
de TK geweest zou zijn, en de TK was niet rechtsgeldig in die periode
geweest. Omdat de Grondwet een TK van 150 voorschrijft, en niet van 149
leden.
Kijk, zo wil ik ze zien en horen, de keien van D66! De jurist moet niet hard
zijn tegen zwakke mensen, maar hard zijn inzake de paradoxen van het
wettelijk redeneren. Nadat ik nu eindelijk eens bewondering had voor Femke,
zondag in Buitenhof, vond ik inderdaad Rouvoet het beste, van de politici
dan.

Zo'n uitvoering van de nieuwe wet Vreemdelingen moet messcherp gefileerd
worden op tegenstrijdigheden. En wat doet mevrouw de minster? Optreden als
een fundamentalist bij uitleg en toepassing van de wet! Alsof het een recept
voor appeltaart betreft!
Ik kon alleen schaamte voelen bij haar wens te willen winnen van een meisje
als Taida Pasic. Botte machtstrijd. Zo ga je niet met mensen om als regent!
Ze gedraagt zich als uitvoerend directeur, of liever als een sportvrouw die
de eerste prijs wil winnen. En dat is ongepast voor een regent in functie.
Die moet met voornaamheid regeren - denk aan het devies van de stad
Amsterdam. Barmhartigheid is daar een essentieel onderdeel van!
En dan krijgen we toch meteen goed ingeburgerde en gemotiveerde jonge
scholieren daarmee in onze samenleving - als deze een verblijfsstatus
verkrijgen? In potentie de gewenste "inport-intelligentia"?

Liegen? Is "niet alles vertellen" altijd liegen? Verdonk is ook niet
afgetreden na haar leugentjes. Dus wie geeft het voorbeeld?
Wetten horen te worden toegepast zoals Italianen de geest van de regels van
de rooms-katholieke kerk toepasssen. Natuurlijk weet je dat je niet mag
echtbreken, dat je enzovoorts... maar letterlijk interpreteren is voor domme
lezers van het boekje. Een normaal mens weet dat jet zo niet zou kunnen
leven!
De wet moet worden geïnterpreteerd. Maak dus verschil tussen grote leugens
en kleine leugens (om bestwil). Grote leugens betreffen bijvoorbeeld het
verdacht zijn van oorlogsmisdaden.

Ondertussen constateer ik dat nog niemand der discussianten heeft opgemerkt
dat mevrouw Verdonk de sympathie krijgt van velen die wellicht de domme
fundamentalisten vrezen. En dus als tegenwapen een fundamentaliste van stal
halen! Vergetende dat je daarmee het gevreesde geenszins kunt bestrijden. De
praktisch paradox. Net zo paradoxaal als dat de bestrijdster van de Islam -
Ayaan - gaat werken bij een conservatief instituut in een land waar het
ongeloof niet tot de gewaarde zaken behoort bij de conservatieven! Wat niet
wegneemt dat ik AHA heel goed begrijp: verlaat dit land der lulligheid, als
je eervol elders uitgenodigd wordt.

/raimond de tempe