Politiek incorrecte observaties

Bart Meerdink bm_web at KPNPLANET.NL
Wed May 17 15:02:08 CEST 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Hein van Meeteren wrote:

> Nederland, Nederland. Politiek, oh politiek. En D66 oh D66.
> Al drie jaar lang wordt dit kabinet door een meerderheid van de kamer in
> het zadel gehouden.
> Al drie jaar lang mag Verdonk haar kille uitzettingspoltiek opbouwen en
> uitvoeren.
> D66 houdt dit kabinet bij meerdere gelegenheden doelbewust en
> weloverwogen in het zadel. D66 kabinetsleden verdedigen het beleid,
> geven alleen een protest af als het campagnematig uitkomt (zoals bij
> interne verkiezingen).

Je verkondigt de lijn Bos, die het kleine D66 verwijt dat dit kabinet
niet uitsluitend en alleen de D66-aganda uitvoert. Een onwaarachtig
verdraaien van het karakter van onze democratie die altijd coalities
vereist.

Er zijn natuurlijk grenzen aan de compromissen die je bereid bent te
sluiten. Maar een minister die te formalistisch de wet uitvoert
(overigens heeft ze geloof ik wel ook in veel individuele gevallen
positief heeft beslist) is niet iets waarvoor je een coalitie opblaast.

Wat bepaalt trouwens het meest dit vreemdelingenbeleid: Verdonk of de
verharde wetgeving? Is dat artikel 10 niet gewoon een wangedrocht?

Bart