Hirsigate: opbrengst marathonsessie?

Bart Meerdink bm_web at KPNPLANET.NL
Wed May 17 13:11:57 CEST 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Bert Bakker wrote:

> Ik ben het niet met je eens dat het urenlang geleuter was, Fritz, al kan ik me
> voorstellen dat je op een goed moment de draad kwijtraakt, zeker in de
> huiskamer. Maar het ging de hele tijd om het ongedaan maken van de onzalige
> brief van Verdonk, wat de Kamer wilde. Terwijl zij het elke keer verwees naar
> wat ze 'de komende zes weken' wilde gaan doen.

Ze zal zich nu ongetwijfeld verder verschansen achter haar interpretatie
van de wet, iets anders betekent extra gezichtsverlies voor haar. Hoe
kan Verdonk een draai in deze high-profile zaak overleven? Tom Poes
verzin een list is het nu. Laat Somalië zeggen dat AHA zich AHA mocht
noemen of zo... Het feit alleen al dat zo'n betekenisloze formaliteit
het verschil zou kunnen maken. Waar zijn we nou helemaal mee bezig...

> Ik ben het wel met je eens dat het het zoveelste geval is van 'regels boven
> mensen' (om je maar even samen te vatten). Tot nu toe werd Rita daarin elke
> keer gesteund door een kamermeerderheid van CDA, VVD en LPF/Nawijn, en vaak
> ook SGP en Christenunie. Vannacht was ze alleen nog de minister van de SGP,
> LPF en Nawijn.

Nou, de SGP kwam met het meest constructieve voorstel, namelijk om de
evident ondoordachte en onhoudhare notie van nietig verklaring van de
naturalisatie uit de wet te gaan schrappen. Een aardig voorbeeld van hoe
juridische constructies onder het gewicht van hun eigen complexe
consequenties in elkaar zakken. Houd wetten begrijpelijk en
vanzelfsprekend, hoe complexer of ingrijpender het onderwerp hoe meer
ruimte er moet zijn voor individuele afweging.

Maar het ging de rest van de kamer alleen maar om AHA, niet om iets te
leren van de betrekkelijkheid van regeltjes. En er is weinig bereikt
behalve tijdverlies.

Bart