Hirsigate: Tweede Kamer (en alle ASO-wetten) is (zijn) ongrondwettelijk

Wed May 17 12:05:02 CEST 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Dat is ook mijn punt, Bert,

De regeluitleggerij als bijbeltekstverklaring hoort niet in de
volksvertegenwoordiging thuis.
Doe het desnoods als het toch met in een commissie apart.
Jullie moeten zoals Lousewies goed deed Ayaan blijft Nederlander,
en hoe je het jurristisch in kannen en kruiken giet is een kwestie van
uitwerking.
Artikel zussemezo, interpretatie dittemedat, noodwet of noodmaatregel
vooruitlopend op wetswijziging, het is allemaal uitwerking.
De wil van de Kamer was het eerste uur volstrekt helder
zowel wat betreft Ayaan als anderen:
geen automatisme en geen terugwerkende kracht
op grond van formaliteiten alleen.
Het debat had na een uur klaar kunnen zijn,
de minister verschuilt zich achter formaliteiten,
de motie wordt aangenomen en ze voert uit of stapt op.
Regel het moet genoeg zijn in een plenaire volksvertegenwoordiging,
het mag er geen meta-jurristerij a la hogere wiskunde blijven.
Regels pas je aan of zet je op grond van ruime democratische meerderheden
tijdelijk aan de kant (zolang je andere belangen niet schaadt).
Je maakt keuzen en neemt besluiten, de rechter beschermt grondrechten
en belangen van derden.

Fritz