Willekeur?

Hein van Meeteren heinwvm at CHELLO.NL
Wed May 17 11:17:21 CEST 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

w.t. jouwstra wrote:

>REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl
>
>Martin,
>
>Ik hoorde het ook en deel je mening over Verdonk's kijk op de zaak. Met haar
>wetten en regels deed ze me vannacht sterk denken aan Erik van Muizewinkel
>in de rol van Anton Geesink: er zijn statuten en reglementen.

Op het gevaar gelyncht te worden wil ik ook iets ten faveure van Verdonk
zeggen. Een rechtsstaat is een rechtsstaat en kan alleen functioneren
als Vrouw Justitia een blinddoek om heeft (Ayaan en Suleima en Pietje en
Mohammed zijn ten principalae gelijk voor de wet & het recht) EN als de
instituties onafhankelijk van personen, voorkeuren of smaken hun functie
uitoefenen. Max Weber (socioloog) had het over de staat als een kaal en
koud staketsel van regels en instituties die bijna mechanisch hun werk
doen. want alleen zó kan een rechtstaat garanderen dat niemand wordt
voorgetrokken en/of gediscrimineerd. Ik weet zeker dat Verdonk, naast
haar verwerpelijke politieke winstbejag, ook dit voor ogen had. Althans,
haar juristen zullen haar dit hebben ingefluisterd. Het mag niet zo zijn
dat Ayaan een ándere behandeling krijgt dan Suleima of Mohammed of
Pietje. En ásl Verdonk een zogeheten dicretionaite bevoegdheid heeft
(afwijken van regels ogv omstandigheden) welke criteria gelden dan? Mooi
kunnen voetballen? Een goed debat over Moslima's hebben gestart?
Charmant zijn? Voor je het weet zit je in willekeur en subjectieve
drijfveren. Afwijken van een beleidslijn of een regel kan, in een
rechtssaat, alleen als er zwaarwegende objectieve omstandigheden zijn,
die door een rechter toestbaar zijn. En een rechter zal altijd ervoor
waken dat geen willekeur plaatsvindt.
Wat de kamer nu lijkt te gaan, gelegenheidswetgeving, vind ik ook
dicutabel. Misschien terecht, maar ook link. Want waarom Ayaan wel en
een ander niet? Worden kamerleden ineens toeschietelijk omdat het een
collega betreft? Dat soort vragen, ja, dat soort vragen,

Cor van der Laak.