Hirsigate: Tweede Kamer (en alle ASO-wetten) is (zijn) ongrondwettelijk

Ger gmw.arts at HOME.NL
Wed May 17 08:39:09 CEST 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Er staat dus in feite dat als de staat een paspoort afgeeft wat later blijkt
op verkeerde gegevens te zijn gebeurt het paspoort niet is afgegeven.
Natuurlijk is dat verstrekt, alleen onder verkeerde voorwendselen. Intrekken
zou naar mijn mening kunnen maar roepen dat je het niet hebt verstrekt is nu
weer zo puur Holland zeg. Hoe kunnen we ons er juridisch onderuit fietsen?
Wat een belachelijk slappe hap weer zeg, van de minister, maar ook de
tweedekamer. De hele kamer.
Ze stond ronduit te liegen, dat was toch voor iedereen duidelijk met haar,
ik wist het niet. Iedereen wist, zij was dus de enige die het niet wist.
Natuurlijk gelden de uitzonderlijke gevallen voor iedereen, niemand die het
tegendeel beweert. Maar wanneer en bij wie worden die gevallen wel en niet
toegepast, dat is toch veel belangrijker.

Een uur voordat ze de brief naar buiten deed heeft men haar nog gevraagd
(Zalm geloof ik) om er even mee te wachten, geef haar de kans en maak er
niet zo'n stampei van. Maar nee hoor, ze wilde zichzelf weer eens tonen als
rechtlijnig, streng etc. Helemaal gericht op haar eventuele
partijleiderschap.
Een batterij aan smoesjes om het te verdoezelen, wel of geen ruimte,
Nederlanderschap ontnemen of het heeft niet bestaan en toch is ze nu
Nederlander. Niemand die het nog snapte en om 24.00 uur ben ik dan ook maar
naar bed gegaan, ik kreeg er erge slaap van.

Een halfwasse motie die haar gered heeft en we gaan weer vrolijk verder met
een minister die liegt ofdat het gedrukt staat, en misschien staat het dat
wel.
Vies en vunzig zei Pechtold toch?  Nou, men laat zien dat hij helemaal
gelijk had of heeft. En niet alleen binnen het kabinet maar ook in de kamer.

Je had gelijk hoor Bert, we zijn nog een k*tlandje met een hele grote
kl*tepolitiek.

Ger

Dit debat, Henk, ging over de vraag of de minister al dan niet eigen
afwegingsruimte had. De stelling van Verdonk was dat ze die niet heeft, dat
het enige dat zij kon doen (in het geval van een verkeerd opgegeven
identiteit
en geboortedatum) dan constateren dat het rechtsgevolg van de eerdere
naturalisatie komt te vervallen, oftewel dat haar Nederlanderschap nooit
heeft
bestaan, nietig is verklaard.

Zij baseert zich op een arrest van de Hoge Raad. Maar dat arrest geeft wel
degelijk ruimte aan de miniser tot die eigen afweging te komen, omdat het
arrest bepaalt: 'behoudens bijzondere omstandigheden'.

Daarin zit de ruimte, vindt de hele Kamer (met uitzondering van Nawijn, en
de
LPF). Verdonk heeft bij hoog en bij laag vastgehouden dathet niet zo was,
maar
is uiteindelijk, in derde termijn, gebogen voor het oordeel en de wens van
de
Kamer om (alsnog) te komen tot een zorgvuldig (ander) besluit. En het
Nederlanderschap van Ayaan is niet nietig, in ieder geval nog niet.

En overigens, die 'behoudens bijzondere omstandigheden' gelden natuurlijk
niet
alleen voor Ayaan, maar voor alle soortgelijke gevallen.