Leiderscrisis: Van Wanrooij vs. Pechtold

Mon May 15 16:02:34 CEST 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Bron:  Het Roze Rijk
Datum: 15 mei 2006

Van Wanrooij: 'Alexander, wat zijn je woorden waard?'

Andre van Wanrooij, oud-voorzitter van COC Breda en HLBF.nl, stelt zich voor de
tweede keer kandidaat als lijsttrekker van D66. Zijn kandidaatstelling komt
voort uit de overtuiging dat D66 de partij is met de juiste inhoud.

Van Wanrooij wil zich ervoor gaan inzetten dat die boodschap ook doordringt tot
zoveel mogelijk burgers. Hij stelt vast dat D66 al jaren worstelt met de
'verpakking'. Daar is volgens hem nu ook een 'geloofwaardigheidsprobleem'
bijgekomen.

Geloofwaardigheid

De afgelopen jaren had de verpakking de aandacht van Van Wanrooij. Nu de
geloofwaardigheid van de partij ook op het spel staat, heeft van Wanrooij
besloten zich opnieuw te kandideren.

Van Wanrooij: 'Die andere verpakking is in mijn ogen meer nodig dan ooit eerder.
Nu hebben we de kans het afstandelijke academische 'bolleboos' imago te laten
voor wat het is. In de aanloop naar de verkiezingen is het tijd om te laten zien
dat de ideeen en standpunten van D66 ook de man op straat een betere toekomst
kunnen geven. We zijn toch de partij die kansen voor iedereen wil creëren. En
als je dan moet constateren dat je zelf als lid onvoldoende vertrouwen hebt in
de gedoodverfde kandidaten voor het lijsttrekkerschap, dan ben ik er niet de
persoon naar om aan de zijlijn kritiek te blijven geven. Nee, ik kies er dan
voor om zelf de strijd aan te gaan.'

Zwerver

De nu als ondernemer werkzame Andre van Wanrooij kende, net als D66, minder
florissante perioden. Er was een tijd dat hij maandenlang zwervend op straat
moest leven. 'Ik weet uit ervaring hoe belangrijk het is nieuwe kansen te
krijgen.' Van Wanrooij verzet zich tegen 'Het bemoederende van de PvdA, het te
zeer aan het lot overlaten van de VVD en de religieuze zorg van het CDA'.

Die keuzes brengen, zo is zijn overtuiging, niet de mogelijkheden die de
zelfstandige Nederlander wil. 'Die wil zijn eigen keuzes maken. Het gaat immers
om zijn of haar eigen leven.' Volgens Van Wanrooij verwacht de burger van de
politiek dat die hem in staat stelt die keuzes te maken. 'Het creeen van kansen
en het stimuleren van ieders mogelijkheden en talenten, met daarenboven het
investeren in een gezonde leefomgeving voor mens en dier, maakt D66 de partij
voor de toekomst. Niet alleen voor de 'bollebozen' maar ook voor de werkman, de
ondernemer, de student of de dakloze.'

Uitvoering

De oorzaak van het geloofwaardigheidsprobleem ligt volgens hem niet in de
uitgangspunten van de partij, maar bij de uitvoering hiervan door de Tweede-
Kamer fractie en de bewindslieden.

Van Wanrooij: 'In het Uruzgandebat zijn gewoon verkeerde strategische keuzes
gemaakt. Dat Boris Dittrich hiervoor zijn verantwoordelijkheid heeft genomen
door terug te treden als fractievoorzitter is prijzenswaardig. Toch was hij niet
alleen verantwoordelijk voor het debacle. Ook de overige fractieleden en de D66
bewindslieden hadden hun rol in het geheel. De leden van de fractie hebben samen
met Minister Laurens-Jan Brinkhorst verantwoording afgelegd over hun aandeel.
Minister Alexander Pechtold kiest er daarentegen voor om zich te kandideren voor
het lijsttrekkerschap. Toch had ook hij een niet onaanzienlijke rol in het
gewraakte debat. Ik vraag hen dan ook om met de billen bloot te gaan. 'Deze
Minister gaat niet om', hoorde ik je duidelijk zeggen. Alexander, wat zijn je
woorden waard?'

--------
(c) 2006 NOS