Hirsi Ali ontvlucht Nederland

Mon May 15 14:03:17 CEST 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Bron:   Volkskrant
Datum:  15 mei 2006
Auteur: Raoul du Pre, Hans Wansink

Hirsi Ali per 1 september naar Washington

DEN HAAG -  Het VVD-Kamerlid Ayaan Hirsi Ali treedt per 1 september in dienst
van het American Enterprise Institute (AEI), een conservatieve denktank in
Washington. Dit zal zij morgen in Den Haag bekend maken. Hirsi Ali bereikte
afgelopen week overeenstemming met het Amerikaanse ministerie van Buitenlandse
Zaken over haar beveiliging.

Het was de bedoeling dat Hirsi Ali op 1 mei volgend jaar naar de Verenigde
Staten zou vertrekken. Maar omdat zij op 27 augustus haar huis in Den Haag moet
ontruimen, heeft zij het AEI verzocht of zij per 1 september terecht kon.

De afgelopen maanden heeft Hirsi Ali ook onderhandeld met twee andere denktanks,
de Johns Hopkins University ('te arm') en de Brookings Institution ('die
zaten niet helemaal op mijn lijn').

Hirsi Ali gaat in de VS haar boek Shortcut to Enlightenment (Een korte weg naar
de Verlichting) afmaken. Zij had al geruime tijd het idee dat haar aanwezigheid
in Nederland 'averechts werkte'. Hirsi Ali zei in maart tegen de Volkskrant:
'Ik maak meer kapot dan ik goedmaak. Bij de burgers komt mijn boodschap
vervormd over.'

--------
(c) 2006 PCM