Filosofen-liberaal Ephimenco: Zembla schond journalistieke codes door de waarheid te achterhalen

Sat May 13 15:32:00 CEST 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Bron:  Trouw
Datum: 13 mei 2006

Een gelogen ontdekking
----------------------
Sylvain Ephimenco

Onderzoeksjournalistiek vereist veel tijd, middelen, doortastendheid en inte-
griteit. Over tijd en middelen (vooral geld) beschikt het Vara-onderzoekspro-
gramma 'Zembla' zeker.

Maar na de aflevering van afgelopen donderdag 'Heilige Ayaan' gezien te hebben
moet ik constateren dat sommige Vara-programmamakers gebrek aan doortastend-
heid of integriteit vertonen. De als revelaties gepresenteerde feiten over het
valse vluchtverhaal van Ayaan Hirsi Ali bleken niets anders dan een uitgekauw-
de versie van onthullingen die de betrokkene jaren terug zelf deed. Ja, Hirsi
Ali loog toen ze in 1992 een asielaanvraag indiende: ze kwam niet uit het
oorlogsgebied Somalie maar uit het 'veilige' Kenia. Niet netjes van de toen
22-jarig Somalische en voor haar geldt wat ik eerder over de Bosnische Taida
Pasic schreef: ze heeft zeer fout gehandeld en zelfs gefraudeerd maar zowel
Ayaan als Taida heeft intussen bewezen dat ze van Nederland zijn en hier horen.
Als 'Zembla' zich had beperkt tot het morele aspect van deze zaak had niemand
mij gehoord. Maar 'Zembla' schond journalistieke codes.

Het tv-programma begon met de melding dat ze veel gereisd hadden (Kenia,
Somalie en Canada) en dat ze 'tegenstrijdigheden' in het vluchtverhaal van
Hirsi Ali hadden 'ontdekt'. Kern van de zaak: ze loog over Kenia. Je moet het
toch durven om iets te 'ontdekken' wat al jaren bekend is. Op 11 september
2002 al vertelde Hirsi Ali bij Barend en Van Dorp dat ze hierover gelogen had.

Vervolgens werd in talrijke publicaties hier aan gerefereerd. Ik citeer de
eerste de beste uit alles wat ik gisteren in de PCM-databank heb gevonden.
Algemeen Dagblad, 7 dec. 2002: 'Om een verblijfsvergunning te krijgen, moet ze
liegen over haar vluchtverhaal. Ze vertelt dat ze rechtstreeks uit het door
burgeroorlogen geteisterde Somalie komt en zwijgt over haar verblijf in Kenia.'
Geen moment wordt er door de voice-over van 'Zembla' gemeld dat Hirsi Ali haar
leugen zelf en veel eerder had onthuld. Een journalistieke doodzonde dat op
een grove en dure (reisjes naar Afrika en Noord-Amerika) manipulatie neerkomt.

Mijn conclusie: of de 'Zembla'-journalisten zijn domme onderzoekers van het
ergste soort, of ze liegen doelbewust over hun valse ontdekking om oude zaken
als nieuwe te kunnen voorstellen en hun onderwerp politiek te beschadigen. Ook
het feit dat Ayaan haar naam Magan in Ali had veranderd is in oude kranten-
publicaties terug te vinden. De suggestie van de Vara dat Hirsi Ali niet tegen
haar wil werd uitgehuwelijkt maar welwillend was, is slinks en wordt door de
feiten gelogenstraft (ze vluchtte naar Nederland voor het huwelijk werd gecon-
sumeerd).

De Vara is geen politiek ongebonden omroep. Dat geeft deze organisatie nog
niet het recht om politieke tegenstanders (wegens partijbelangen?) te vloeren,
door karaktermoord op hen te plegen en feiten te verdraaien. Ook het Journaal,
dat ruime aan-dacht en free publicity aan de 'Zembla'-aflevering schonk, heeft
in deze list een merkwaardige rol gespeeld. Meer dan ooit is er in Nederland
behoefte aan een onafhankelijke en ongebonden publieksomroep. Een neutrale
organisatie die het geld van de belastingbetalers niet voor haar duistere
zaakjes gebruikt.

--------
(c) 2006 PCM