Cartoon-inconsistentie

Sat May 13 10:55:24 CEST 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

On 12-mei-2006, at 23:13, Dr. Wartaal wrote:

> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl
>
>  Elma Ouwehand <e.ouwehand1 at CHELLO.NL>,
>
>  Ja, dat bedoel ik dus.

Je moet zeggen wat je bedoelt.
Als je iemand anders nodig hebt om te laten uitleggen wat je
bedoelt, is de naam dr. Wartaal - voor de goede verstaander
natuurlik een toespeling op 'Willie Wartaal' - goed gekozen.

>  Flauwekul. De *staat* vervolgt.

Je bent waarschijnlijk in de war met het geweldsmonopolie.
Dat berust wel bij de staat.
De gemeenschap vervolgt.

> Daar heeft de scheiding der machten niets
>  mee te maken (dat betekent slechts dat noch de regring, noch het
> parlement
>  vervolgt).

Correct.
Jij verwijt Verdonk dat ze als minister (dus onderdeel van de staat)
vervolgt. Dat doet ze niet, want dat kan ze niet.

> Jouw helden *schenden* de T.P. juist.

Het zegt toch veel over je bovenkamer, dr. Wartaal, dat je meent
dat iedereen die er andere opvattingen dan jijzelf op nahoudt
*dus* wel een held van mij zal zijn. :-)

>  Elma Ouwehand <e.ouwehand1 at CHELLO.NL>,
>
>  Waarom is dat goed ? Wat 'goed' is staat toch los van hetgeen beweerd
>  wordt (hoop ik) ? Het gaat toch om de *rechten* van de burger ? En
> daar
>  is op zich niets mis mee. Alleen: het dreigt hier dus mis te gaan.
>
>  Erik...?

Wartaal?

>  Wederom: waarom sleep je die 'Trias politica' er toch met de haren
> bij ?

Omdat jij aan de misvatting lijdt dat Verdonk in haar kwaliteit van
minister de vervolging bepaalt.

>  Trouwens: werden er mensen bedreigd ?

Blijkbaar wel. Maar dat is verder aan het OM om aan te tonen, en als
de rechter overtuigd wordt zal dat wel blijken.
Ik heb officier Velleman eerder meegemaakt met een Internet-kwestie
en hoorde hem toen in de pauze tegen een collega zeggen dat hij ook
niet precies wist wat hij deed en maar wat probeerde - hetgeen mij
tijdens de zitting overigens al was gebleken.
Maar misschien heeft hij intussen bijgeleerd. Dat zou mooi zijn.
(Aan de ongezonde band tussen het Meldpunt Discriminatie Internet
en deze Velleman zou ook eens iets moeten worden gedaan.)

> Verdonk reageert minstens zo
>  hysterisch op onderstelde 'bedreigingen' als Hirsi Ali.

Dat onttrekt zich aan mijn waarneming, doctor.

> Ze willen gewoon niet tegengesproken worden - daar gaat het om.

Toch fijn doctor, dat we *jou* hebben om de bedoelingen van Verdonk,
Dittrich en Krol voor ons te verduidelijken.
Misschien is er een mooie functie voor je weggelegd als voorlichter?

> Verdonk speelt nu weer dat
>  ze door Mark Rutte wordt 'bedeigd'. Kom nou toch...

Ach, een beetje retoriek verlevendigt de verkiezingsstrijd.
Niets mis mee, lijkt me.

>  Erik maakte regelmatig emotioneel bezwaar als ik weer eens iets
> vreselijks
>  over AHA vond. Hij is dus AHA-gelovige. Ik denk dat ik hem wel een
> beetje
>  mag terugplagen nu AHA door het ijs gezakt is en ik het volledig
> bij het
>  rechte eind had. Een beetje zout in de wonde wrijven is wel goed
> voor hem...
>  daar wordt'ie een echte kerel van.

Eens even kijken of ik deze warboel kan demonteren.

Dr. Wartaal is al langere tijd geobsedeerd door Ayaan Hirsi Ali.
Hij postte zoveel berichten van elders over haar dat deze lijst soms
meer op het blaadje van de fanclub van AHA ging lijken.
Dat vond ik vervelend, want als het goed is, is dit een
*discussie*lijst,
en al die forwards slaan de discussie dood - zeker als dr. Wartaal
niet aangeeft wat hij zelf van iets vindt.
(Als ik een knipselkrant wil over een bepaald onderwerp, neem ik wel
een abonnement op e-Knip of Google Alerts.)

Als dr. Wartaal zich dan weleens verwaardigde tot een *opvatting*
ging het steevast in de vorm van 'heks' hier en 'gelovige' daar.
In het wereldbeeld van dr. Wartaal bestaan kennelijk maar twee
soorten mensen: mensen die iets doen wat de doctor niet aanstaat
- die zijn allemaal heks - en mensen die protesteren tegen het tot
'heks' bestempelen van personen die iets doen dat dr. Wartaal
niet aan staat. Die laatste groep noemt de doctor gelovigen.
In het wereldbeeld van de doctor is het blijkbaar onbestaanbaar
dat je twijfels aan iets hebt: het is heks of gelovige; een tussenweg
is er niet. Zoiets zegt natuurlijk veel meer over de geobsedeerde
doctor dan over zijn omgeving.

Ik heb - anders dan doctor blijkbaar denkt - al enkele jaren grote
twijfel aan hetgeen Hirsi Ali allemaal vertelt. Ik baseer me niet op
wat de computer van de doctor min of meer op goed geluk bij
elkaar harkt; ik lees vier kranten en een boek per dag, ik lees
weekbladen, en ik spreek allerlei mensen.
Wat er nu allemaal naar buiten komt over Hirisi Ali is blijkbaar voor
de doctor geheel nieuw, maar voor mij niet. Het merendeel heeft
al eerder het nieuws gehaald.

Overigens resteert er een prangende vraag: in wie moet dr. Wartaal
zijn onlustgevoelens gaan projecteren, nu zijn voornaamste haat-
object door het ijs is gezakt?

Erik vdMb