D66 doodziek

Bart Meerdink bm_web at KPNPLANET.NL
Fri May 12 21:42:04 CEST 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Elma Ouwehand wrote:

> Op 12-mei-2006, om 16:13 heeft Bart Meerdink het volgende geschreven:

> ik vind (maar luister niet naar mij, want ik ben van de tegenpartij ;)
> ik vind dat d66 weer een p.r. buro in de arm moet nemen en daar tot  de
> verkiezingen goed naar luisteren.

Je hebt wel gelijk, Elma, dat de presentatie erg slecht lukt bij D66.

Het begint er natuurlijk mee dat je echt wat te melden hebt. Vervolgens
moet je jezelf blijven. Maar dan valt of staat alles nog met de woorden
die je kiest, de voorbeelden, de beeldspraak, de timing en je verdere
presentatie, en of je alle uitgetoken benen weet te vermijden van
degenen die je koste wat kost pootje willen haken.

Goed advies kan veel helpen ja, zelfs copywriters misschien, maar wie
kies je? Prik je de verkeerde dan verpruts je het.

> [...]
> om die nederlandse jongens en meisjes daar te beschermen tegen  wat er
> nu kan gaan gebeuren. en de jarenlang voortslepende trauma's  ervan.
>
> (iemand hier gisterenavond ned 1 'Crazy' van heddy honigman gezien?  dan
> weet je waar ik het over heb. ze heeft een prestigieuze filmprijs
> gewonnen.)

> een zeer ongelukkige vergelijking.
> d66 is geen patiënt, en zeker geen alcoholist

> komkom. het mag iestje minder generalisatie, en ietsje meer nivo. d66
> is niet de enige partij die het liberale licht gezien heeft hoor. ;)

Goed, ik geef toe ik liet me wat meeslepen :-) Iedereen heeft soms goeie
ideeen... Maar, en dat houd ik vol, een open, pragmatische, vrijzinnige
denkwijze helpt om meer mogelijke oplossingen te zien. Vrijzinnig, niet
liberaal, want je sluit denkwegen af zodra je je vastlegt op een
politieke richting.

> komkom. het mag iestje minder generalisatie, en ietsje meer nivo. d66
> is niet de enige partij die het liberale licht gezien heeft hoor.  (2) :))

Nou ja, de fractie heeft zich zeer diepgaand en serieus met de materie
bezig gehouden, en een goede analyse gegeven waar men niets op heeft
kunnen afdingen. En toch werden ze gemangeld.

Er waren meer partijen tegen, ook GL, maar die waren niet het doelwit
van een politieke lynchpartij.

> psies. haagse kapsones. niet aan meedoen.

(knipknip)

> psies. de implementatie weet je wel.

> en nieuwe ideeën zijn niet zo opportuun als er over een jaar al
> verkiezingen zijn denk ik.

Om eerlijk te zijn, bijna alles is ooit al een keer bedacht. Weinig is
echt nieuw. Maar het is een beetje als met lego, combineer elementen tot
een logisch en samenhangend geheel dat toepasbaar is op de situatie waar
wat aan schort, en je bent in business. Hoogstens hier en daar een nieuw
lego-stukje uitvinden, of een verrassende manier om ze te gebruiken...

Maar D66 moet een grote groep kiezers (opnieuw) overtuigen wil het met
die verkiezingen wat worden. Dat betekent onderscheidende thema's. En
een Pechtold die goed uit de verf komt. Of misschien Al Gore inhuren, op
de manier van Paul Simon's "You can call me Al" :-)  (had ik trouwens al
een keer gesuggereerd, voor in de plaats van Balkenende...)

> zoek maatjes. gr elma

Misschien, als Groen Links ooit nog een keer zo flexibel is dat ook
dingen als het langer openhouden van Borsele en schuin boren onder de
waddenzee tenminste bespreekbaar zijn. Want je moet je niet zodanig in
je eigen standpunten vastmetselen dat je je eigen gevangene bent geworden.

Bart